Oct 272008
 

Motorul rotativ RENESIS, generatia 16x.
Aventura motorului rotativ dezvoltat de Mazda, a inceput in 1967, pe modelul Cosmo Sport. Saga acestei tehnologii continua cu o noua generatie a motorului RENESIS, numita 16x. Va prezentam aici doar trei din cele mai impotante elemente noi adoptate de inginerii japonezi pentru aceasta motorizare atipica, fara cilindri si cilindree.

O prima noutate este adusa de noile dimensiuni ale camerelor de ardere. Motorul de 1300 cmc creste la 1600 cmc, acest volum propriu motorului rotativ fiind doar un corespondent simbolic al cilindreei clasice. Echivalentul tehnic corect este de cca. 3200 cmc cilindree clasica. Inca nu avem cifre care sa indice puterea dezvoltata de generatia 16x, insa – dupa toate aparentele – aceasta va fi de aproximativ 300 CP.

Aceasta este piesa cheie din orice motor rotativ - rotorul... FIX.

O a doua noutate spectaculoasa este aceea ca noul motor rotativ va fi primul din lume cu injectie directa. Sistemul foloseste principiul de baza al motorului rotativ pe hidrogen, injectand benzina la presiune inalta. Injectia directa permite motorului rotativ atat o pulverizare perfecta a carburantului, cat si omogenizarea ideala a amestecului aer-benzina inainte de aprindere.

Aceasta solutie tehnica favorizeaza o ardere rapida si completa a carburantului, motorul devenind mai putin poluant si obtinand un randament mecanic mai bun. Este un punct important, stiut fiind ca principala critica a motorului rotativ se leaga – in termeni generali – de gradul ridicat de poluare.

Versiunea pe hidrogen sta la baza noii generatii pe benzina.

O a treia noutate interesanta este blocul motor din aluminiu. Chiar daca noua versiune 16x are camere de ardere semnificativ mai mari, noul motor pastreaza la exterior dimensiuni aproape identice. Astfel, se obtine un spatiu mai mare pentru habitaclul modelelor ce vor fi echipate cu acest motor, cum ar fii deja celebrul roadster RX8. Mai mult decat atat, blocul motor usor reduce greutatea totala a automobilului, ceea ce, in termeni de eficienta, va insemna un consum mai mic.

Articole cu tema apropiata:

  1 comentariu despre “Mazda – tehnologie RENESIS, generatia 16x”

  1. Sunt de lăudat cei de la Mazda pentru că insistă pe o tehnologie deosebită de cea a concurenÅ£ilor. Le oferă clienÅ£ilor un motiv în plus să se mândrească cu maÅŸinile lor ÅŸi-ÅŸi crează o imagine de inovatori. Åži nici motoarele lor nu sunt rele…