Iul 302008
 


Pana azi, oricine ar fi invocat un posibil esec de piata al Laguna III, ar fi fost considerat rau-intentionat. Acum, la un an distanta, esecul acestui model este confirmat de comandantul suprem, Carlos Ghosn.

Ca si cum eclipsa Lagunei nu ar fi fost suficienta, Renault accentueaza nuanta de gri, anuntand o iminenta scumpire a intregii game. In plus, acelasi domn Ghosn nu se sfieste sa aduca si o socanta acuza de spionaj presei, chemand in fata justitiei un jurnalist francez. Ce urmeaza?

Cand am scris in martie despre posibilele restructurari de la Sandouville, randurile au fost primite cu raceala. Acum, Carlos Ghosn anunta instituirea unor masuri, chiar mai drastice decat cele despre care am scris:
– reducerea cu 10% a cheltuielilor prin concedieri voluntare;
– restructurare la uzina de la Sandouville.

Acelasi domn Ghosn a identificat 5 factori de piata care ingreuneaza obtinerea de performanta la Renault:
– cresterea pretului petrolului, care ar fi schimbat mixul de vanzari, in special costurile de transport;
– cresterea preturilor materiilor prime;
– fluctuatiile nefavorabile ale cursului valutar;
– criza financiara;
– scaderea profitului pe principalele piete auto europene.

Aflat in fata unor factori de piata dificili, Ghosn a anuntat actiuni imediate pentru mentinerea competitivitatii si a profitabilitatii. In mod surprinzator, aceste masuri includ:
– cresterea preturilor de vanzare, pentru a absorbi costurile suplimentare produse de cresterea preturilor materiilor prime;
– simplificarea planului de produs, prin stoparea sau amanarea proiectelor considerate mai putin importante;
– inghetarea noilor angajari in Europa.

Aceste ultime 3 masuri „marca Ghosn” sunt fie 3 greseli mari, fie 3 solutii de succes geniale, pe care un muritor de rand (ca mine) nu le poate intui in aceasta faza a evolutiei lucrurilor. Iata de ce:

1. Asa cum confirma insusi Carlos Ghosn, piata auto se afla in pierdere de viteza. De aceea, marirea pretului la automobile apare ca o solutie bizara – vrei sa vinzi, dar ridici pretul. La urma urmei este o problema de eficienta, iar acoperirea noilor costuri prin ridicarea de pret nu incorporeaza o grija impresionanta pentru client.

2. Deja exista clienti fortati sa cumpere piese de schimb de care nu au nevoie, iar acest fapt NU are cauze locale, romanesti. Mai multe defecte simple Renault (de ex – jocul directiei, aparut ca urmare a uzurii), conduc la obligarea clientului de a cumpara un ansamblu scump, in loc sa ii fie inlocuita piesa care genereaza jocul si care este mult mai ieftina. Ceva gen 500 RON versus 2500 RON. Vorbim de o tarifare 5x. Ce urmeaza? Automobilul de unica folosinta?

Esecul Laguna III ii apartine exclusiv domnului Ghosn, comandantul suprem care a condus cu mana de fier intreg proiectul. Nu putem cauta vinovati mai jos in schema, doar pentru ca un astfel de esec nu merge cu restul CV-ului. Nu poti pozitiona un model in „Top 3 Calitate”, doar dand un ordin. Astfel de miracole se intampla numai in Japonia, nu si la Sandouville.

Ghosn propune concedieri voluntare, dar nu se pune pe sine in capul listei. Obedienta neconditionata a tuturor structurilor Renault fata de nivelul CEO este pur si simplu distructiva. Ceva constrictiv nu poate fi niciodata si constructiv in acelasi timp. Noi, esticii, cunoastem bine lectia asta.

Si inca ceva – de ce oare oameni de incredere ai Renault (francezi, nu alta natie) au vandut proiecte secrete presei franceze? Cat de absurd trebuie sa fie domnul Ghosn, pentru a considera ca articolele publicate IN PRESA sunt acte de spionaj ale unui jurnalist?

TotalAuto.ro il sustine pe jurnalistului francez Bruno Thomas de la AutoPlus.fr, intimidat si acuzat cu brutalitate de spionaj, cu deplinul consimtamant al lui Carlos Ghosn. Jurnalistul francez a publicat informatii primite din interiorul Renault, acestea nefiind nicidecum furate sau traficate in favoarea altui constructor.

Daca as avea astfel de informatii in redactie, le-as publica fara sa clipesc, pentru ca asta imi este meseria. Asa cum, de cealalta parte a fileului daca m-as afla, nu ar exista niciun pret pentru care sa vand o informatie secreta vitala companiei mele si colegilor mei.

Faptul ca secretele Renault sunt de vanzare in piata nu are nicio legatura cu Bruno Thomas, ci cu sistemul rece, aproape militarizat, indepartat de angajati, impus de Carlos Ghosn.

Renault nu are mai multe probleme, ci una singura, cu ochi si urechi – Carlos Ghosn. Legenda se clatina.

Articole cu tema apropiata:

  10 comentarii despre “Renault – legenda lui Ghosn se clatina”

  1. Acum or să apară o mulÅ£ime de bucuroÅŸi care să dea cu sârg jos statuia lui Ghosn. Se prea poate ca francezii ÅŸi ceilalÅ£i europeni angajaÅ£i ai lui Renault să fi început să dea rateuri, stresaÅ£i de disciplina de fier. Oricine face greÅŸeli, vom vedea dacă Ghosn va ieÅŸi bine sau rău din această afacere. Cred că legenda va continua…

  2. Adrian Enache – nu toate pariurile ies. Uneori si zeii dezamagesc. Face parte din viata.

  3. N-am inteles unde este esecul Lagunei. Cele expuse de autorul materialului sunt adevarate, dar cauzele si metodele de redresare sunt practicate de toate firmele, viata constructorilor de masini nu e simpla, mai ales acuma cand se pune problema trecerii la alti carburanti. Totusi firma Renault nu este corporatista, autorul cred ca nu cunoaste problema corporatiilor. Dar tot as fi curios sa aflu cat a vandut Laguna fata de estimari.

  4. Vladimir – in mod cert subiectul articolului ii este dedicat d-lui Ghosn, nu Lagunei. Dar acest mic detaliu nu ne impiedica sa lamurim un pic subiectul „Laguna”.

    Consider ca Laguna este un esec din cauza urmatorilor factori:

    – targetul calitativ declarat la nivel international (in nenumarate randuri) a fost ratat – Laguna NU este in primele 3 din clasa sa in materie de produs si calitate servicii (JD Power ar fi urmat sa certifice acest lucru, dar nu a fost cazul). Acesta a fost obiectivul declarat al Lagunei.

    – despre targetul cantitativ nici nu mai vorbim, uzina premium de la Sandouvile intra in restructurare ca urmare a slabei vanzari Laguna III, nicidecum ca urmare modului in care inteleg eu sau nu nevoile unei organizatii. Daca aveau „nelinisti” cu eficientizarea uzinei, concedierile s-ar fi facut inainte de lansarea Laguna III. Dealtfel totata presa internationala de specialitate a subliniat la vremea respectiva ca un eventual esec al noului model va conduce la restructurari.

    Va rog sa imi indicati un singur articol din orice publicatie (nu romaneasca) in care cineva sa ateste succesul de piata al Laguna III.

    Daca gasiti unul singur, „cedez partida” si inseamna ca aveti dreptate si ca Laguna este un succes de piata.

    Accept ca am folosit inexact (nu gresit) termenul „corporatist”, insa acest detaliu semantic nu afecteaza cu nimic nici sensul articolului si nici soliditatea argumentatiei. Pentru mai multa exactitate, am reformulat pasajele care contineau termenul. Multumesc. Datele de vanzari Laguna sunt detinute de APIA.

    Va atasez acest link – dupa ce cititi: Renault este un sistem corporatist, sau nu? Suna a titlu de curs… 😀

  5. Nu cunosteam situatia Lagunei 3 si de aceea v-am rugat unele precizari, poate fiind nitel neatent la titlu. Multumesc, acuma sunt lamurit. De altfel eu nu am vazut decat un singur exemplar in Bucuresti, dar puneam asta si pe socoteala pretului. Laguna 3 de top este la 3o.ooo euro, destul de piperat, daca o compari cu XF, care se ridica la 50, dar nu se compara la dotari standard si optionale, in sesnsul ca Jaguar-ul are ceea ce ar ridica si Laguna la mult peste 30 daca ar putea oferi. Oricum, multumesc pentru precizari si scuze, nu am vrut sa va supar.

  6. Vladimir – nu este absolut nicio suparare. Credeam ca a fost o provocare la polemica si incercam sa fac fata „asaltului” 😀 Toate bune.

  7. Apropo de Laguna: nu ÅŸtiu dacă Renault are prea multe ÅŸanse pe tărâmul premium cu automobile care să-i poarte marca. S-au ars cu Vel Satis, s-au ars cu Laguna. Poate fac ÅŸi ei precum colegii de alianţă ÅŸi fac o marcă nouă pe care să o arunce în lupta cu stăpânii luxului auto. Cred că ar fi câştigat mai bine dacă nu concentrau atâtea resurse în proiectul Laguna ÅŸi nu anunÅ£au obiective atât de ambiÅ£ioase. A greit Ghosn, a greÅŸit consiliul de administraÅ£ie, suferă muncitorii disponibilizaÅ£i. Norocul lor că au Dacia să le salveze profitul…

  8. Adrian Enache – da, Dacia, dar si Nissan. Nissan merge bine in ciuda eforturilor bizare de a produce micre si tiide… :mrgreen:

  9. Haideti domnu Senos ,nu va mai dati asa de important ca Renault nici nu a auzit de dvs….E normal sa aveti ceva cu ei ca doar tineti cu confratii dvs ,dar va garantez ca daca v-ati angaja la Renault , ati fi in stare sa il strangeti de gat pe orice jurnalist care actioneza contra intereselor companiei.Ar fi ,si de data aceasta normal .Despre Laguna III ,nu se poate spune mare lucru despre calitate ,ca doar de cateva luni a aparut pe piata ,ce, au inceput deja sa curga piesele din ea ? Ca si design cred ca spatele e nereusit ,mai ales stopurile – posteriorul are un aspect simplist (nu simplu) nu se potriveste cu restul masinii , parca e facut in graba …

  10. mgp – sunt de acord cu tot ce ati scris, mai putin cu cateva detalii:

    1. – In pietele in care JD Power masoara Customer Satisfaction Index, Laguna III se vinde deja de 1 an.

    2. – este interpretarea dvs personala faza cu „curg piesele de pe ea”. Eu nu am spus asa ceva despre ea. Mie mi-a placut mult (doar vers Estate) iar acest lucru a ramas scris in articolul „Gollum vs Smeagol”.

    3. – ceea ce scriu este orientat spre clientul auto persoana fizica, nicidecum spre marci sau presa auto. Nu scriu de foame, va asigur :mrgreen:

    4. – este un abuz colosal ceea ce s-a intamplat cu jurnalistul francez. Aveti dreptate ca sunt un pitic nesemnificativ pentru reactia Renault, insa cred ca maine se vor gasi 10 pitici, 100, samd – pana un anumitb tip de abuz va deveni prea strident ca sa mai poata fi comis.