Iun 122008
 


Grupul german ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) si-a propus sa cerceteze comportamentul la rostogolire pentru decapotabile. Zis si facut. Nemtii au publicat recent rezultatele a trei teste de rostogolire pentru trei decapotabile din clase apropiate: Peugeot 207 CC, Mini Cooper si Citroen C3 Pluriel.

Toate trei au fost testate la rostogolire la 50km/h, cu ajutorul unui sistem de tip „sanie”, special proiectat pentru acest test. Fiecare masina a avut cate 4 manechine… disciplinate, toate purtand centuri de siguranta.

Masinile au fost alese pentru ca toate au grade diferite de protectie. Peugeot 207 CC are un sistem de protectie la rostogolire activ, in timp ce Mini are unul pasiv. Despre Pluriel, ADAC spune ca nu are protectii semnificative la rostogolire. Din cele trei, 207 a performat cel mai bine, dar s-a rostogolit de doua ori. Pluriel si Mini s-au rostogolit fiecare de cate patru ori.

ADAC a descoperit ca toate cele trei masini au centurile prea slabe pentru a sustine in siguranta ocupantii intr-o rostogolire. Centurile pretensionate standard ale Peugeot au reusit sa tina mai in siguranta ocupantii locurilor fata. ADAC spune ca exista un risc de leziuni la cap pentru ocupantii Mini Cooper din cauza unei geometrii nefavorabile a centurilor, iar sistemul pasiv de roll-bar-uri din spatele scaunelor spate este bun numai pentru persoane sub 1,75 m. Oricum, masina a fost apreciata ca satisfacatoare in urma testarii.

Pluriel a fost evaluat slab, in ciuda indeplinirii criteriilor de rostogolire generale ale standardelor germane TUV si a obtinerii a patru stele EuroNCAP la testele de impact. Cu acoperisul complet deschis, lui Pluriel i-a mers cel mai prost. ADAC spune ca stalpii din fata au colapsat, pozitia centurilor a fost proasta, iar pozitia roll-bar-ului a fost inadecvata.

In Peugeot, rollbar-ul automat din spatele banchetei s-a lansat si a dat pasagerilor spate o mai buna protectie. Dar stalpul frontal de siguranta a aratat semnificative deformari in sarcina.

Mini a avut cel mai bun rezultat pentru stalpul frontal de rezistenta.

Intr-un efort de a imbunatati siguranta ocupantilor, ADAC a cerut constructorilor stalpi de rezistenta mai puternici, un design mai bun al centurilor de siguranta si spatiu de supravietuire crescut, prin instalarea unor roll-bar-uri mai inalte. A existat si sugestia ca un control electronic al stabilitatii (ESP) ar reduce incidenta rostogolirilor.

Articole cu tema apropiata: