iun. 032008
 

Bucurestiul are o densitate auto de pana la 5 ori mai mica decat in alte capitale europene, cum ar fi Paris, Madrid, Roma sau Londra. Cu toate acestea, Bucurestiul acuza o criza (aparent inexplicabila) a locurilor de parcare in zonele rezidentiale dens populate. Cauza reala a crizei este politica marilor corporatii de a-si parca flotele de sute de masini, pe aleile dintre blocuri.

Stare de fapt
In zonele rezidentiale foarte dens populate, locurile de parcare legale – si cele platite la ADP si cele publice, gratuite, la marginea drumului – sunt ocupate intr-o proportie de pana la 50% de „masinile de serviciu”, detinute de persoane juridice non-riverane.

Trebuie precizat ca aceasta problema este a corporatiilor si nicidecum a angajatilor, care utilizeaza „masina de serviciu”. Utilizatorii sunt obligati (sub semnatura) sa aibe grija de masina, iar prima miscare este bineinteles aceea de a parca in fata blocului.

„Ei au fost buni si mi-au dat-o, eu trebuie sa am grija…” – cata naivitate! Angajatii care utilizeaza masini de serviciu sunt instrumentele abuzurilor pe care le semnalam aici, nicidecum autorii lor. Si ei intra tot in grupul victimelor…

Ipocrizia corporatista
60% din clientii industriei auto sunt marile corporatii, plus IMM-uri. De fapt, in zonele rezidentiale dens populate, marile corporatii pretind indirect drepturi egale de parcare gratuita printre blocuri cu persoanele fizice riverane. Este o „competitie” inegala si ilegala.

Este foarte simplu sa achizitionezi un parc auto de sute de masini, mai greu este sa le ingrijesti. Daca in cazul achizitiei auto corporatiile se umfla in pene cu modelele achizitionate si cu forta lor financiara „evidenta”, ele devin brusc si inexplicabil stranse la punga si adopta solutia „moka” la administrarea parcului auto. Masinile se dau sub semmnatura angajatilor, care vor fi gata sa isi puna toti vecinii in cap pentru a-si parca „bonusul” in fata blocului.

Locul masinilor de serviciu este intr-o parcare privata, in afara zonelor rezidentiale. Acest punct ar conveni de minune si primariior bucurestene, care ar putea inchiria anumite spatii in acest scop, decongestionand cartierele sufocate.

O posibila solutie
Ne trebuie o lege explicit formulata pe acesta problema. Amendarea usturatoare a corporatiilor non-riverane (in niciun caz a utilizatorilor, caci asta nu ar rezolva nimic…) care isi gareaza peste noapte masinile in zonele rezidentiale dens populate, ar da solutie intr-o proportie majora crizei parcarilor din cartiere.