Mar 192008
 


City Car este un vehicul proiectat de Massachusetts Institute of Technology din Cambridge (MIT), pentru a rezolva o problema de actualitate in toate orasele mari, parcarile. Modelul are doua locuri, patru roti, motor electric, si a fost botezata, fara prea multa imaginatie, „City Car”.

Computerul de bord gaseste locul de parcare, masina se pliaza la jumatate din marimea ei, iar apoi se amplaseaza in spatele altor vehicule similare, precum carucioarele din supermarket-uri. Este proiectat sa fie folosit in zonele urbane dens populate. „Stivele” de vehicule vor fi depozitate pretutindeni prin oras pentru a crea o retea de transport urban cu avantajul infrastructurii existente cum ar fi metroul si retelele de autobuze.

Plasand vehicule in spatiile urbane si in punctele cheie de convergenta, vehiculele permit cetatenilor flexibilitatea sa combine transportul public cu mobilitatea individuala. City Car nu este un inlocuitor al masinii personale, al taxiului sau al autobuzului. Este un nou tip de vehicul ce inseamna doar mobilitate urbana.

Echipa MIT a transformat modesta roata intr-un sistem de actionare sofisticat, robotizat ce pune in miscare City Car. Inglobate in fiecare din cele 4 roti se afla un motor electric, mecanisme de directie si franare, suspensii, si control digital, toate integrate in unitati sigilate, ce pot fi zdruncinate fara emotii.

Disparand motorul central, City Car desfiinteaza conceptul de capota. In locul acesteia apare un scut de sticla organica, ce va juca rol dublu – partial acoperis si partial parbriz. Software-ul masinutei va acoperi toate preferintele pasagerilor. Inclusiv culoarea cabinei, care va putea fi schimbata oricand. Si – la fel ca un computer – masina va porni prin apasarea unui buton, dupa care va incepe „bootarea”.

Chiar daca masina are un ghidon asemanator cu cel al scuterului in loc de volan, calatoria va va da o senzatie mai aproape de o calatorie cu masina, decat una cu scuterul. In plus, nu veti auzi motorul…

Caroseria va fi facuta din materiale compozite usoare cum ar fi kevlar sau fibra de carbon. Printre celelalte elemente de design se afla si sasiul pliant, element ce face posibila plierea masinii si alinierea sa (una in alta) in zonele desemnate de parcare, unde ii poate fi reincarcat acumulatorul. Raza de bracaj este zero, multumita configuratiei speciale a rotilor ce furnizeaza o miscare omnidirectionala. Pentru City Car, traditionala manevra de intoarcere in U va fi inlocuita de simbolul O.

Proiectul, vechi de trei ani, merge inainte sub supervizarea General Motors, sponsor al MIT, existand speranta ca vehiculul sa fie prezentat la unul din saloanele auto din acest an.

Articole cu tema apropiata:

  7 comentarii despre “CITY CAR – automobilul pliabil”

  1. este intradevar ceva util si simpatic

  2. Sincer ,ma gandisem si eu la astfel de miniautomobile la dispozitia oricui ,dar nu pliabile .Daca ar circula numai asa ceva in orase , Aglomeratia ar deveni istorie.

  3. daca sunt parcat la mijloc cum pot sa imi scot masina sau bag 0.50 lei si o iau pe prima de la coada???????

  4. marian – e ca la Carrefour. Se ia primul carut disponibil. Nu exista proprietari, acest fiind un serviciu (cred) pe baza de abonament.

    Sunt masini peste tot in oras – ma urc in orice masina din statia x si cobor in statia y unde o las. cand plec o iau din nou pe prima si tot asa… Nu va exista o masina A MEA.

  5. Mda , foarte tare ideea cu „masina statului” , iar probabil la iesirea din oras si aglomeratie iti folosesti propria masina.

  6. ‘Nu va exista o masina a mea?’
    problema e urmatoarea:..fiecare vrea masina lui…( chiar dak o scot pe piata…asta nu anseamna ca nu vor mai fi aglomeratii) omul e facut in asa fel incat…nimeni sa nu aibe ce am eu…si si eu sunt pe conceptia asta ….Faptul ca se parcheaza ca si carucioarele mi se pare o prostie mai mare ca populatia planetei ‘Suma inteligenÅ£ei pe planetă este constantă, dar populaÅ£ia este în continuă creÅŸtere.’

  7. Va inteleg supararea. Vom continua polemica dupa momentul in care veti decide ca este imposibil sa mai circulati cu masina dvs prin oras.

    Nu ideea de „comunism”, ci cea de „trafic” a condus la conceptul City Car. Nu este un scop in sine sa avem toti aceeasi trotineta, ci se pare ca doar trotineta va mai putea circula in orasele mari. Nu de maine. Peste vreo 10-15 ani…