feb. 172008
 

Au aparut deja anumite dezinformari referitoare la „taxa auto pe CO2” propusa de Guvern. De aceea, chiar inainte de a ne incheia deplin documentarea pe acest subiect, ne consideram obligati moral sa publicam cateva specificatii de baza, pentru a constitui o prima sursa (minima, dar corecta…) de informatii legate de taxe similare aplicate in interiorul UE.

1. Cum se calculeaza emisiile de CO2 la masinile noi?

Pentru stabilirea oficiala a cantitatilor de CO2 emise de un automobil in vederea taxarii, in nicio tara UE nu se aplica vreo formula de calcul, singurele valori acceptate fiind doar cele prezentate in specificatiile tehnice ale producatorilor, calculate in baza unor normative. Emisiile de CO2 prezentate de producator vor fi considerate stabile (identice, fara modificari aduse de uzura motorului) pana la casarea masinii, indiferent de vechime.

2. Cum se calculeaza emisiile de CO2 la masinile vechi sau standard non-UE ?

Deoarece obligativitatea inscrierii in specificatiile tehnice a emisiilor de CO2 este relativ recenta (1998), exista masini vechi (sau standard non-UE) ce nu au inscrisa explicit aceasta caracteristica.

In acest caz, emisiile de CO2 nu se masoara (este prea scumpa pentru cetatean metoda determinista), fiecare stat in parte optand pentru cuantumuri reglate in functie de cilindreea motorului sau puterea acestuia. In Marea Britanie, pentru toate masinile inmatriculate in UE inainte de 1 ianuarie 1998, emisiile de CO2 sunt apreciate in functie de cilindree. In Franta, pentru masinile inmatriculate UE inainte de 1998 se aplica taxe calculate in functie de „puterea fiscala”, care depinde de puterea reala a motorului.

3. Care sunt tarile cu taxe pe CO2? Cum arata aceste taxe?

Aveti aici TABELUL OFICIAL A.C.E.A. [PDF file] (Asociatia Europeana a Constructorilor Auto). Atentie, taxele franceze din tabel nu mai sunt de actualitate ele fiind modificate la inceputul anului 2008.

Din 2008, taxa din Franta are urmatoarea forma:
– pana la 160 g CO2/km: 0€ (da, zero, ati citit bine);
– intre 161 si 165 g CO2/km: 200 €;
– intre 166 si 200 g CO2/km: 750 €;
– intre 201 si 250 g CO2/km: 1600 €;
– incepand cu 251 g CO2/km: 2600 €.

4. Cum va fi taxa la noi?

Cica vom afla intr-o saptamana de la data scrierii acestui articol (17.02.2008)…

5. Care este tendinta europeana?

Uniunea Europeana gandeste un sistem unitar pentru toate statele pe care le cuprinde, folosind principiile nediscriminarii intre cetatenii europeni. Conform acestei tendinte, UE propune abolirea taxei de prima inmatriculare pentru un autovehicul cumparat din interiorul uniunii, indiferent ca este nou sau la mana a doua. Aceasta taxa „de inmatriculare” va fi inlocuita cu una anuala „de circulatie”, bazata pe emisiile de CO2 si care va avea un cuantum mult mai mic, probabil 10% din taxa actuala. Aceste directii sunt – deocamdata – doar in faza de deziderat, fiind incluse doar in proiecte oficiale supuse dezbaterii politice.

Precizare importanta: – nu exista niciun proiect oficial european care sa contina premonitiile bizare ale Guvernului Romaniei, conform carora ar fi iminenta „interdictia de circulatie a masinilor mai vechi de 10 ani”. In schimb, exista proiecte serioase de inasprire a controalelor tehnice pentru autovehiculele care circula in interiorul UE. Cu voia dvs., sesizez o diferenta majora intre cele doua abordari.

Acest articol nu este un tratat stiintific, existand multe detalii tehnice omise deliberat, pentru a facilita lectura rapida. Daca doriti informatii suplimentare, puteti folosi interfata de comentariu de mai jos.

  186 comentarii despre “Taxe UE pentru emisii auto de CO2”

  1. Din pacate lucrurile sunt clare. Tara de origine a marfii este Rusia si nu Germania. Tara de origine nu este cea in care a fost fabricat produsul ci cea din care parvine in cadrul tranzactiei. Fii sigur ca RAR e la curent cu faptul ca Audi e fabricat in Ingolstadt, Germania :mrgreen:

    RAR nu mai omologheaza decat Euro4. Omologarea extra-UE nu este recunoscuta de RAR, in timp ce pentru omologari interne UE exista obligativitatea recunoasterii omologarii. Pe cale de consecinta, nu se poate importa SH non-UE, decat daca sunt Euro4.

  2. deci 90% sunt sansele ca noua taxa sa intre in vigoare la 1 iulie ? 🙁

  3. Asa zic ei… Insa de-a lungul timpului ne-au demonstrat ca nu trebuie pus baza pe ce zic ei. Vom trai si vom vedea.

  4. vom muri si nu vom vedea 😐

  5. jorj – prea mult pesimism strica. Este generator de lehamite, iar lehamitea predispune la a fi manipulat.

    Razi de ei omule! Pastreaza-ti creierul viu! :mrgreen:

  6. Silviu zice „jos Moliceanu!!!”dar daca e asa cum, ziceti voi abia astetpt sa imi inmatriculez masina!!

  7. prietene..acolo scrie…17.02.2008????data pulicarii acestui articol???sau e…

  8. salut silvian, data este corecta. Atunci a fost publicat articolul, pe 17 feb 2008.

    avem aici pe net si articole din 2007 la care inca mai apar comntarii noi… :mrgreen:

    poti citi cele mai noi articole dand click pe titlul sitului – TOTALAUTO.RO.

  9. of of iuliane, cum poti fi optimist? 😛 taxa auto nu cred ca se va modifica pana nu pleaca Balariceanu din guvern..pfff..parca nu mai rezist. As rade la subiectul asta doar daca ar da faliment dealerii de la citroen,sa i se intample si lui prime minister-ul acesta ceva.Monolog Tariceanu: nu schimb taxa bag p*** , cateva luni de profit nu-mi strica,da-i in masa pe cetateni.

  10. iulian e posibil ca din 2011 sa iasa din circulatie toate masinile noneuro???greu de crezut cand stim ca sunt foarte multe..

  11. jorj – taxa se schimba sau T va avea o problema mare cu Comisia, care in anumite conditii se poate transforma in caz penal.

    In locul lui nu m-as risca. Pentru niciun profit.

  12. belgin – nu e posibil asa ceva. nu-i legal. ar fi un abuz urias.

  13. am un opel astra T92/X16E cap.cil 1598 an de fabricatie aprilie 1996 pe benzina si vreau sa-l inmatriculez si nu stiu in ce categorie de „euro” se incadreaza. oare 2?

  14. (din pacate) da, x16xe este euro2.

  15. salut Iulian !au trecut 10 zile dela ultimul „zvon”,care ne dadea ceva sperante ,OK.- si acum ? tacere pe toate fronturile , au amutit toti, care e treaba Omule ? simt ca turbez ,mai am un pic si fac un an de cind stau pe dreapta, MAI SINT SPERANTE????