feb. 172008
 

Au aparut deja anumite dezinformari referitoare la „taxa auto pe CO2” propusa de Guvern. De aceea, chiar inainte de a ne incheia deplin documentarea pe acest subiect, ne consideram obligati moral sa publicam cateva specificatii de baza, pentru a constitui o prima sursa (minima, dar corecta…) de informatii legate de taxe similare aplicate in interiorul UE.

1. Cum se calculeaza emisiile de CO2 la masinile noi?

Pentru stabilirea oficiala a cantitatilor de CO2 emise de un automobil in vederea taxarii, in nicio tara UE nu se aplica vreo formula de calcul, singurele valori acceptate fiind doar cele prezentate in specificatiile tehnice ale producatorilor, calculate in baza unor normative. Emisiile de CO2 prezentate de producator vor fi considerate stabile (identice, fara modificari aduse de uzura motorului) pana la casarea masinii, indiferent de vechime.

2. Cum se calculeaza emisiile de CO2 la masinile vechi sau standard non-UE ?

Deoarece obligativitatea inscrierii in specificatiile tehnice a emisiilor de CO2 este relativ recenta (1998), exista masini vechi (sau standard non-UE) ce nu au inscrisa explicit aceasta caracteristica.

In acest caz, emisiile de CO2 nu se masoara (este prea scumpa pentru cetatean metoda determinista), fiecare stat in parte optand pentru cuantumuri reglate in functie de cilindreea motorului sau puterea acestuia. In Marea Britanie, pentru toate masinile inmatriculate in UE inainte de 1 ianuarie 1998, emisiile de CO2 sunt apreciate in functie de cilindree. In Franta, pentru masinile inmatriculate UE inainte de 1998 se aplica taxe calculate in functie de „puterea fiscala”, care depinde de puterea reala a motorului.

3. Care sunt tarile cu taxe pe CO2? Cum arata aceste taxe?

Aveti aici TABELUL OFICIAL A.C.E.A. [PDF file] (Asociatia Europeana a Constructorilor Auto). Atentie, taxele franceze din tabel nu mai sunt de actualitate ele fiind modificate la inceputul anului 2008.

Din 2008, taxa din Franta are urmatoarea forma:
– pana la 160 g CO2/km: 0€ (da, zero, ati citit bine);
– intre 161 si 165 g CO2/km: 200 €;
– intre 166 si 200 g CO2/km: 750 €;
– intre 201 si 250 g CO2/km: 1600 €;
– incepand cu 251 g CO2/km: 2600 €.

4. Cum va fi taxa la noi?

Cica vom afla intr-o saptamana de la data scrierii acestui articol (17.02.2008)…

5. Care este tendinta europeana?

Uniunea Europeana gandeste un sistem unitar pentru toate statele pe care le cuprinde, folosind principiile nediscriminarii intre cetatenii europeni. Conform acestei tendinte, UE propune abolirea taxei de prima inmatriculare pentru un autovehicul cumparat din interiorul uniunii, indiferent ca este nou sau la mana a doua. Aceasta taxa „de inmatriculare” va fi inlocuita cu una anuala „de circulatie”, bazata pe emisiile de CO2 si care va avea un cuantum mult mai mic, probabil 10% din taxa actuala. Aceste directii sunt – deocamdata – doar in faza de deziderat, fiind incluse doar in proiecte oficiale supuse dezbaterii politice.

Precizare importanta: – nu exista niciun proiect oficial european care sa contina premonitiile bizare ale Guvernului Romaniei, conform carora ar fi iminenta „interdictia de circulatie a masinilor mai vechi de 10 ani”. In schimb, exista proiecte serioase de inasprire a controalelor tehnice pentru autovehiculele care circula in interiorul UE. Cu voia dvs., sesizez o diferenta majora intre cele doua abordari.

Acest articol nu este un tratat stiintific, existand multe detalii tehnice omise deliberat, pentru a facilita lectura rapida. Daca doriti informatii suplimentare, puteti folosi interfata de comentariu de mai jos.

  186 comentarii despre “Taxe UE pentru emisii auto de CO2”

  1. 🙁 e o veste super nasoala dar asta scrie in cartea din romania in cartea din germania nu stiu trebe sa ma uit numa nu gasesc 🙁 taxa atunci e 3000 eu
    :(((
    mersi pentru timpul acordat pentru mine

  2. La vremea respectiva nemtii au avut o derogare de la normele europene si au folosit normele „D”.

    Multi dintre nemtii cu D3 cred ca masina lor este Euro3, dar nu e corect…

  3. mersi mult Iulian
    mersi de timpul acordat mie
    Iti dorec o seara placuta si pt mine :(( va sta masina in garaj pana nu se schimba taxa 🙁 Trebe sa votam pe cei care scot taxa 🙂 mersi mult bafta

  4. Iulian Mai am o intrebare pentru tine la noi in familie din pacate este o persoana cu handicapat …Am auzit ca persoanele cu handicap nu platesc taxa de prima inmatriculare ….Persoane respective poate dovedi prin act ca are un handicap…Pe mine nu ma intereseaza sa fac bani din asta persoana respectiva este la noi in familie.Masina ori cum nu va fii vanduta ca pentru noi i-am cumparat…Atat cred ca masina trebe ecipata pentru handicapatii …habar nu am cat ar costa …dar ar fi o varianta pentru a nu plati 3000 eu :)….daca imi poti da ceva informatii in legatura cu acest subiect ……

    Mersi mult …

  5. Te dezamagesc din nou. Nu conteaza handicapul proprietarului, ci doar ca masina sa aibe sisteme speciale pentru persoane cu handicap, omoogate de RAR (sa apara musai in cartea tehnica).

    Daca duci la RAR masina cu sisteme pt oameni cu handicap, iar ei omologheaza (amanunt important!) masina ca fiind construita pentru persoane cu handicap, abia atunci se va pune problema dovedirii handicapului.

  6. mersi de raspunsul tau rapid:)
    Iulian deci nu prea inteleg 🙂 is mai greu eu asa ….persoana respectiva este matusa mea …nu inteleg un lucru …eu vreau sa inscriu masina pe masina mea ca ea inteleg ca nu va plati taxa de prima inmatriculare fiind handicapat ….al doila lucru e daca vreau sa fac acest lucru trebe sa echipezi masina cu echipament pentru handicapatii ?….daca da se poate realiza in romania ?…si dupa ce i-am echipat si este recunoscut de R.A.R pot sa inscriu masina pe matusa mea fara a plati taxa..:)

  7. Aici m-ai prins 🙂

    Nu prea stiu cum este cu echiparea auto pentru pesoane cu handicap si nici nu am idee cam cat ar costa. De putut cred ca se poate si in Romania.

    Insa intradevar, mecanismul este cel pe care l-ai descris mai sus.

  8. Ar fi o varianta sa scap de taxa asta imensa :)am sa iti scriu daca am reusit :)dar normal eu cred ca se poate numa atat ca masina nu va fii pe numele meu 😛 dar nu are nimic …Acuma ce pot face? decat sa dau 3000 eu mai bine fac chestia asta 🙂 ….nu stii cumva pot sa umblu linistit daca masina nu este pe numele meu ? ca asa am inteles daca se inmatriculeaza o masina pe o persoana handicap nu se mai poate vinde in 5 ani 🙂 sper sa nu fie probleme daca nu e pe numele meu si daca ma opreste si comenteaza fac eu ceva am mai auzit o varianta ca se poate dona masina 🙂 nu stii nimic despre asta 🙂

    bafta Iulian …ai cel mai tare site cu chestiile astea 😉

  9. ziua buna ,as dori sa dau statul roman in judecata cu privire la taxa de mediu ,daca cineva are precedente sau ma poate ajuta intr-un fel astept un semn,mi se pare o discriminare totala odata ce taxa de mediu este platita doar de cei ce achizitioneaza o masina si cei ce le au deja nu platesc nimic ,exemplu eu am o skoda fabia din 2003 si trebuie sa platesc taxa de poluare 1000 de euro,tata are dacia din 77 si nu plateste nimic,colac peste pupaza acum au scutit dacia si masinile noi de taxa vezi citroen,oare e corect ,sa ni se ingradeasca dreptul de a alege,va rog sa-mi sugerati anumite idei si poate precedente ptr a invinge misheii astia care la umbra problemelor sociale ne incalca drepturile,multumesc

  10. noi suntem in tratative cu o societate profesionala de juristi, insa nu avem un raspuns ferm de cooperare pe acest punct.

    Nu stiu daca mai este de actualitate, dar la un moment dat ACR oferea asistenta juridica pe problema taxei discriminatorii.

    Daca vom avea noutati pe acest punct, va trimit un e-mail la adresa cu care v-ati inregistrat (sper sa fie corecta si sa o vizitati frecvent).

  11. va multumesc anticipat ,ptr ca nu stiu cum se procedeaza ,intai artrebui sa platesc taxa si pe urma sa-i dau in judecata ,sau ii dau in judecata si cer anularea taxei pana ce acesti politicieni vor gasi o varianta finala si onesta a pseudotaxei de mediu de inmatriculare sau ce naiba nume ii vor mai pune ei,un lucru este cert se pricep sa jecmaneasca populatia

  12. Sunt situatii juridice diferite „inainte” si „dupa” plata efectiva a taxei. Punerea exacta a problemei la tribunal trebuie asistata de un jurist. Ceea ce eu personal nu sunt 🙂

  13. MASCUZI CA SCRIU AICI DAR AM O MARE PROBLEMA AM UN SEAT IBIZA DIN 2000 SCHADSTOFFARM D4 IN CASUTA 32 CU OTTO/GKAT 51 SERIA DE MOTOE ESTE ANW MOTORUL ESTE DE 1400 MPI SPUNEI TE ROG FRUMOS CE EURO ESTE MASINA LA NOI LA REGISTRU MULTUMESC

  14. Ceea ce ai scris mai sus, conform tabelelor ADAC „Schlüsselnummern 32” corespunde mai degraba unui Euro3, insa din punct de vedere FISCAL german, nu tehnic.

    ANW este o motorizare aparuta in 99, adica poate fi Euro 3. Daca GKAT51 apare in sectiunea A a briefului, s-ar putea sa iasa bine.

    Daca acel catalizator a fost adaugat ulterior (adica apare in sectiunile B sau C) s-ar putea sa nu fie recunoscut de RAR si sa iasa Euro2.

    Imi este imposibil sa dau un raspuns raspicat.

  15. victor constanda sau tu iuliane daca aflati ceva concret de la cei care au dat in judecata noua taxa de mediu va rog sa postati pe site.la noi la mures multi au contestat vechea taxa de prima inmatriculare si au primit banii integral inpoi chiar si dupa 1 iul 2008.nu am gasit nici un avocat care sa ma asigure ca o sa si cistigam in instanta procesul inp.noii taxe.am un microbus an f. 2001sept mot 2200 euro 2 zic ei cumparat cu 8000e si taxa e de5579e!!va multumesc anticipat