Feb 172008
 

Au aparut deja anumite dezinformari referitoare la „taxa auto pe CO2” propusa de Guvern. De aceea, chiar inainte de a ne incheia deplin documentarea pe acest subiect, ne consideram obligati moral sa publicam cateva specificatii de baza, pentru a constitui o prima sursa (minima, dar corecta…) de informatii legate de taxe similare aplicate in interiorul UE.

1. Cum se calculeaza emisiile de CO2 la masinile noi?

Pentru stabilirea oficiala a cantitatilor de CO2 emise de un automobil in vederea taxarii, in nicio tara UE nu se aplica vreo formula de calcul, singurele valori acceptate fiind doar cele prezentate in specificatiile tehnice ale producatorilor, calculate in baza unor normative. Emisiile de CO2 prezentate de producator vor fi considerate stabile (identice, fara modificari aduse de uzura motorului) pana la casarea masinii, indiferent de vechime.

2. Cum se calculeaza emisiile de CO2 la masinile vechi sau standard non-UE ?

Deoarece obligativitatea inscrierii in specificatiile tehnice a emisiilor de CO2 este relativ recenta (1998), exista masini vechi (sau standard non-UE) ce nu au inscrisa explicit aceasta caracteristica.

In acest caz, emisiile de CO2 nu se masoara (este prea scumpa pentru cetatean metoda determinista), fiecare stat in parte optand pentru cuantumuri reglate in functie de cilindreea motorului sau puterea acestuia. In Marea Britanie, pentru toate masinile inmatriculate in UE inainte de 1 ianuarie 1998, emisiile de CO2 sunt apreciate in functie de cilindree. In Franta, pentru masinile inmatriculate UE inainte de 1998 se aplica taxe calculate in functie de „puterea fiscala”, care depinde de puterea reala a motorului.

3. Care sunt tarile cu taxe pe CO2? Cum arata aceste taxe?

Aveti aici TABELUL OFICIAL A.C.E.A. [PDF file] (Asociatia Europeana a Constructorilor Auto). Atentie, taxele franceze din tabel nu mai sunt de actualitate ele fiind modificate la inceputul anului 2008.

Din 2008, taxa din Franta are urmatoarea forma:
– pana la 160 g CO2/km: 0€ (da, zero, ati citit bine);
– intre 161 si 165 g CO2/km: 200 €;
– intre 166 si 200 g CO2/km: 750 €;
– intre 201 si 250 g CO2/km: 1600 €;
– incepand cu 251 g CO2/km: 2600 €.

4. Cum va fi taxa la noi?

Cica vom afla intr-o saptamana de la data scrierii acestui articol (17.02.2008)…

5. Care este tendinta europeana?

Uniunea Europeana gandeste un sistem unitar pentru toate statele pe care le cuprinde, folosind principiile nediscriminarii intre cetatenii europeni. Conform acestei tendinte, UE propune abolirea taxei de prima inmatriculare pentru un autovehicul cumparat din interiorul uniunii, indiferent ca este nou sau la mana a doua. Aceasta taxa „de inmatriculare” va fi inlocuita cu una anuala „de circulatie”, bazata pe emisiile de CO2 si care va avea un cuantum mult mai mic, probabil 10% din taxa actuala. Aceste directii sunt – deocamdata – doar in faza de deziderat, fiind incluse doar in proiecte oficiale supuse dezbaterii politice.

Precizare importanta: – nu exista niciun proiect oficial european care sa contina premonitiile bizare ale Guvernului Romaniei, conform carora ar fi iminenta „interdictia de circulatie a masinilor mai vechi de 10 ani”. In schimb, exista proiecte serioase de inasprire a controalelor tehnice pentru autovehiculele care circula in interiorul UE. Cu voia dvs., sesizez o diferenta majora intre cele doua abordari.

Acest articol nu este un tratat stiintific, existand multe detalii tehnice omise deliberat, pentru a facilita lectura rapida. Daca doriti informatii suplimentare, puteti folosi interfata de comentariu de mai jos.

Articole cu tema apropiata:

  186 comentarii despre “Taxe UE pentru emisii auto de CO2”

  1. AM CUMPARAT UN FORD ESCORT GHIA DIN 1997 DIN SUEDIA PE CARTEA DE IDENTITATE ESTE MK3 LA INMATRICULARE ESTE POSIBIL SA PLATESC 7600 RON

  2. Nu stiu exact cine si unde face vreo confuzie, insa doresc sa va precizez ca:

    – Escort MK3 (adica, generatia a 3-a) s-a produs intre 1980 si 1986. In ’97 nu se mai gaseau nici piese de schimb.

    – In 1997 Escort ajunsese la generatia a 5-a (MK5) si era absolut Euro 2. De aici si pana la cei 7600 ron la care va referiti nu am reusit sa vad nicio legatura. E pretul masinii?

  3. ceva mai nou nu aveti 2012, vorbesc de raspunsuri!

    • Buna ziua,

      Raspunsurile vin doar in urma intrebarilor. Nefiind nimic nou in materie de emisii CO2 auto din 2008-2009 si pana acum, articolul nu a suferit update-uri si nici nu a suscitat discutii prea multe (cum o face taxa auto, de pilda).

      Insa puteti adresa dvs prima intrebare pe 2012… 🙂

  4. am o masina 1686 capacitate cilindrica ,euro 4 calculeaza si mie ca numai hoti aia de la rar sunt cei mai destepti!http://www.rarom.ro/cs-uploads/Liste_euro3.pdf si nu ma regasesc aici la rar cu motorul meu z17dtl.multumesc

    • Comentariile cu link sunt pastrate in moderatie… Scuze.

      Trebuie sa luati in calcul ca lista RAR este foarte veche, a fost publicata in 2006, dar informatiile sunt chiar mai vechi de atat. Recomand acest tabel doar celor care vor sa determine situatia unor motorizari din anul de granita 2000 pentru trecerea Euro2-Euro3.