feb. 042008
 


Odata cu publicarea proiectului de Ordonanta care (cica…) vrea sa modifice taxa auto, a fost popularizata si denumirea unui regulament UE pentru incadrarea vehiculelor pe categorii – RNTR2. Ce este un autovehicul din clasa M? Dar unul din clasa N? Daca vi se par ciudate cele doua intrebari, inseamna ca trebuie neaparat sa parcurgeti acest articol, un extras cu principalele categorii standardizate UE.

Categoriile de vehicule rutiere sunt definite dupa cum urmeaza:

1. Categoria L – AUTOVEHICULE CU DOUA‚ SAU TREI ROTI

1.1. Categoria L1e – Mopede, respectiv vehicule cu doua roti a caror viteza maxima constructiva nu depaseste 45 km/h si echipate cu un motor:
– cu o cilindree de cel mult 50 cm3 daca este un motor cu ardere interna, sau
– cu o putere neta continua maxima de cei mult 4 kW daca este un motor electric.

1.2. Categoria L2e – Mopede, respectiv vehicule cu trei roti a caror viteza maxima constructiva nu depaseste 45 km/h si echipate cu un motor:
– cu o cilindree de cel mult 50 cm3 daca este un motor cu ardere interna cu aprindere prin scanteie, sau
– cu o putere maxima neta de cel mult 4 kW daca este un alt motor cu ardere interna sau
– cu o putere neta continua maxima de cel mult 4 kW daca este un motor electric.

1.3. Categoria L3e – Motociclete, respectiv vehicule cu doua roti fara atas, echipate cu un motor cu o cilindree mai mare de 50 cm3 daca este un motor cu ardere interna si/sau a caror viteza maxima constructiva depaseste 45 km/h.

1.4. Categoria L4e – Motociclete, respectiv vehicule cu doua roti cu atas, echipate cu un motor cu o cilindree mai mare de 50 cm3 daca este un motor cu ardere interna si/sau a caror viteza maxima constructiva depaseste 45 km/h.

1.5. Categoria L5e – Mototricicluri, respectiv vehicule prevazute cu trei roti simetrice si echipate cu un motor cu o cilindree mai mare de 50 cm3 daca este un motor cu ardere interna si/sau a caror viteza maxima constructiva depaseste 45 km/h.

1.6. Categoria L6e – Cvadricicluri usoare, respectiv autovehicule cu patru roti a caror masa la gol este de cel mult 350 kg, exclusiv masa acumulatorilor in cazul vehiculelor cu tractiune electrica, avand viteza maxima constructiva de cel mult 45 km/h si echipate cu un motor:
– cu o cilindree de cel mult 50 cm3 daca este un motor cu ardere interna cu aprindere prin scanteie, sau
– cu o putere maxima neta de cel mult 4 kW daca este un alt motor cu ardere interna, sau
– cu o putere neta continua maxima de cel mult 4 kW daca este un motor electric.
Aceste vehicule trebuie sa corespunda conditiilor tehnice aplicabile mopedelor cu trei roti din categoria L2e, cu exceptia cazurilor cand prin conditiile tehnice existente se prevede altfel.

1.7. Categoria L7e – Cvadricicluri, respectiv autovehicule cu patru roti, altele decat cvadricicluri le usoare, avand masa la gol de cel mult 400 kg (550 kg pentru vehiculele destinate transportului de marfuri), exclusiv masa acumulatorilor in cazul vehiculelor cu tractiune electrica, si echipate cu un motor a carui putere maxima neta este de cel mult 15 kW.
Aceste vehicule trebuie sa corespunda conditiilor tehnice aplicabile mototriciclurilor din categoria L5e, cu exceptia cazurilor cand prin conditiile tehnice existente se prevede altfel.

2. Categoria M – AUTOVEHICULE AVAND CEL PUTIN PATRU ROTI, CONCEPUTE SI CONSTRUITE PENTRU TRANSPORTUL DE PASAGERI

2.1. Categoria M1 – Vehicule concepute si construite pentru transportul de pasageri, care au, in afara scaunului conducatorului, cel mult opt locuri pe scaune;

2.2. Categoria M2 – Vehicule concepute si construite pentru transportul de pasageri, care au, in afara scaunului conducatorului, mai mult de opt locuri pe scaune si o masa maxima ce nu depaseste 5 tone;

2.3. Categoria M3 – Vehicule concepute si construite pentru transportul de pasageri, care au, in afara scaunului conducatorului, mai mult de opt locuri pe scaune si o masa maxima ce depaseste 5 tone;

2.4. Tipurile de caroserie si codificarile care privesc vehiculele din categoria M sunt definite in alta sectiune anexe, punctul 1 (vehicule din categoria M1) si punctul 2 (vehicule din categoriile M2 si M3);

2.5. Pentru vehiculele din categoriile M2 si M3 care au o capacitate de transport mai mare de 22 de pasageri, exclusiv conducatorul, se definesc urmatoarele trei clase:
– Clasa I: vehicule prevazute cu suprafete destinate pasagerilor in picioare si permitand deplasari frecvente ale pasagerilor.
– Clasa II: vehiculele destinate in principal transportului de pasageri asezati si concepute pentru a permite transportul de pasageri in picioare pe culoar si/sau intr-un spatiu care nu este mai mare decat cel prevazut pentru doua scaune duble;
– Clasa III: vehiculele destinate exclusiv pentru transportul pasagerilor asezati. Un vehicul poate apartine mai multor clase, caz in care poate fi omologat pentru fiecare dintre acestea;

2.6. Pentru vehiculele din categoriile M2 si M3 care au care au o capacitate de transport de cel mult 22 de pasageri, exclusiv conducatorul, se definesc urmatoarele doua clase:
– Clasa A: vehicule concepute pentru transportul pasagerilor in picioare; vehiculele din aceasta clasa sunt echipate cu scaune si au spatii pentru pasageri in picioare.
– Clasa B: vehicule care nu sunt concepute pentru a transporta pasageri in picioare; vehiculele din aceasta clasa nu au spatii pentru a transporta pasageri in picioare.

3. Categoria N – AUTOVEHICULE AVAND CEL PUTIN PATRU ROTI, CONCEPUTE SI CONSTRUITE PENTRU TRANSPORTUL DE MA‚RFURI
Prin masa maxima se intelege masa maxima tehnic admisibila.

3.1. Categoria N1 – vehicule concepute si construite pentru transportul de marfuri cu o masa maxima care nu depaseste 3,5 t.

3.2. Categoria N2 – vehicule concepute si construite pentru transportul de marfuri avand o masa maxima care depaseste 3,5 t, dar nu depaseste 12 t.

3.3. Categoria N3 – vehicule concepute si construite pentru transportul de marfuri avand o masa maxima ce depaseste 12 t.

3.4. In cazul unui vehicul tractor destinat sa tracteze o semiremorca sau o remorca cu axa centrala, masa care se ia in considerare la clasificarea vehiculului este masa proprie a vehiculului tractor, la care se adauga masa corespunzatoare sarcinii statice verticale maxime cu care semiremorca sau remorca cu axa centrala incarca vehiculul tractor si, eventual, masa maxima a incarcaturii proprii a vehiculului tractor.

3.5. Tipurile de caroserii si codificarile privind vehiculele din categoria N sunt definite in sectiunea C pct. 3.

4. CATEGORIA O – REMORCI (INCLUSIV SEMIREMORCI) Prin masa maxima se intelege masa maxima tehnic admisibila.

4.1. Categoria O1 – remorci avand o masa maxima ce nu depaseste 0,75 tone.

4.2. Categoria O2 – remorci avand o masa maxima care depaseste 0,75 tone, dar nu depaseste 3,5 t.

4.3. Categoria O3 – remorci avand o masa maxima care depaseste 3,5 tone, dar nu depaseste 10 t.

4.4. Categoria O4 – remorci avand o masa maxima care depaseste 10 t.

4.5. In cazul unei semiremorci, sau al unei remorci cu axa centrala, masa maxima care se ia in considerare pentru clasificarea remorcii corespunde sarcinii statice verticale transmise la sol prin axa/axe de la semiremorca sau de la remorca cu axa centrala, cuplata la autotractor si incarcata cu sarcina maxima.

4.6. Tipurile de caroserii si codificarile privind vehiculele din categoria O sunt definite in sectiunea C pct. 4.

5. VEHICULE DE TEREN (simbol G)
Prin masa maxima se intelege masa maxima tehnic admisibila.

5.1. Vehiculele din categoria N1, avand o masa maxima ce nu depaseste 2 tone, precum si vehiculele din categoria M1 sunt considerate vehicule de teren daca:

– au cel putin o axa fata si cel putin o axa spate, concepute pentru a fi motoare simultan, inclusiv vehiculele la care antrenarea unei axe poate fi decuplata,
– au cel putin un dispozitiv de blocare a diferentialului sau un mecanism care asigura un efect similar si daca pot urca o rampa de 30%, calculata numai pentru vehiculul separat.
In plus ele trebuie sa satisfaca cel putin cinci din urmatoarele sase conditii:
– sa aiba un unghi de atac de cel putin 25 grade;
– sa aiba un unghi de degajare de cel putin 20 grade;
– sa aiba un unghi de rampa de cel putin 20 grade;
– sa aiba o garda la sol de cel putin 180 mm sub axa fata;
– sa aiba o garda la sol de cel putin 180 mm sub axa spate;
– sa aiba intre axe o garda la sol de cel putin 200 mm.

5.2. Vehiculele din categoria N1, avand o masa maxima ce depaseste 2 t, sau din categoriile N2, M2 sau M3, avand o masa maxima care nu depaseste 12 t, sunt considerate vehicule de teren daca toate rotile lor sunt concepute pentru a fi simultan motoare, inclusiv daca una dintre axe este decuplabila, sau in cazul in care satisfac cerintele urmatoare:
– sa aiba cel putin o axa fata si cel putin o axa spate concepute pentru a fi simultan axe motoare, inclusiv daca una dintre axe este decuplabila;
– sa fie echipate cel putin cu un dispozitiv de blocaj al diferentialului sau cu un mecanism care asigura un efect similar;
– sa poata urca o rampa de 25%, calculata numai pentru vehiculul fara remorca.

5.3. Vehiculele din categoria M3 avand o masa maxima care depaseste 12 t si din categoria N3 sunt considerate vehicule de teren in cazul in care sunt echipate cu roti concepute pentru a fi simultan motoare, inclusiv daca una dintre axe poate fi decuplata, sau in cazul in care satisfac urmatoarele conditii:
– cel putin jumatate din roti sa fie motoare;
– sa fie echipate cel putin cu un dispozitiv de blocare a diferentialului sau cu un mecanism care asigura un efect similar;
– sa poata urca o rampa de 25%, calculata numai pentru vehiculul fara remorca;

Ele trebuie sa indeplineasca cel putin patru din urmatoarele sase conditii:
– sa aiba un unghi de atac de cel putin 25 grade;
– sa aiba un unghi de degajare de cel putin 25 grade;
– sa aiba un unghi de rampa de cel putin 25 grade;
– sa aiba sub axa fata, o garda la sol de cel putin 250 mm;
– sa aiba intre axe, o garda la sol de cel putin 300 mm;
– sa aiba sub axa spate, o garda la sol de cel putin 250 mm.
………………………………………………………………………

Acesta este doar un extras din regulamentul RNTR2. Documentul original poate fi accesat sau downloadat de aici.

  38 comentarii despre “RNTR2 – categorii standard de vehicule”

  1. Intr-o alta ordine de idei, succes revistei dvs., TOTALAUTO

  2. Da, aveti dreptate in legatura cu lipsa de transparenta de la RAR. Toate informatiile la care va referiti, inclusiv emisii de CO2, ar trebui sa poata fi accesate lejer de pe situl lor.

    Va doresc succes in razboiul cu ei, insa – sper sa apreciati franchetea – nu cred sa aveti vreo sansa de reusita.

    Spun asta pt ca RAR are un birou de consultanta exact pentru acest tip de probleme. Faptul ca dvs ati cumparat fara sa consultati RAR nu cred ca le poate fi imputat lor, chiar daca promovarea acestui serviciu este zero.

    Ati putea castiga daca i-ati consultat, initial au zis Euro2, iar la omologare ar fi iesit non-euro…

    Oricum va admir initiativa. Succes. 🙂

  3. ar fi frumos sa fie acces liber la informatiile cu pricina pe site-ul rar. dar atunci cine ar mai plati taxa de consultanta?.. 🙂

  4. Pentru cei care insista sa plateasca putem imagina un nr de sms cu suprataxa… 😀

  5. Aceasta consultanta cu taxa este de fapt un tampon contra informatiti libere si transparente. Nu este clar ca acesta este un abuz tocmai pentru a excroca pe romani?

  6. Si eu am crezut ca este un turcism de balci aceasta consultanta. Insa lucrurile nu sunt obligatoriu asa.

    Din propria experienta pot sa va spun ca a cerceta emisiile unui motor VW difera mult de cele ale unui Ford.

    Nu stiu cum procedeaza RAR, insa eu cand caut norma Euro a unui VW, iau ca reper codul motor. Anul nu ma ajuta foarte mult, deoarece nemtii dau coduri motor diferite pentru fiecare generatie in parte. Rezultatul cercetarii este corect in 99% din cazuri.

    Daca este vorba despre Ford, codul motor nu ajuta prea mult, decisiva fiind seria motorului de pe placuta producatorului. Este alta abordare, mult mai complexa.

    daca vreau sa aflu norma unei masini japoneze dinainte de 2000 este deja o aventura in toata puterea cuvantului.

    Daca metoda mea „liliac” (din perete in perete…) este si cea folosita de RAR, devine explicabila imposibilitatea de afisare a unui tabel clar, intrucat NU EXISTA… Eu asta cred.

  7. ce inseamna la „categoria” M1G

  8. Simbolul G in combinatie cu M1 inseamna automobil de teren.

  9. Buna ziua.

    Doresc sa achizitionez un microbuz din Germania si nu stiu la ce taxa de prima inmatriculare o sa ma incadrez. De aceea va rog daca puteti sa imi spuneti cum este incadrat un microbuz marca VW Transporter T4 TDI an de fabricatie 1996 ,102 CP, avand 8+1 locuri. Intrebarea era daca se incadreaza la autovehicule cu masa totala pana la 3,5 tone(M1) sau se incadreaza la(M2) pentru cele cu masa totala sub 5 tone cu mai mult de 8 locuri pe scaun? Avand in vedere ca cele doua categorii sunt luate in seama pentru calculul taxei de prima inmatriculare de catre administratiile financiare si sunt prevazute special autovehiculele cu mai mult de 8 locuri in programul administratiilor. Deci pot incadra aceasta masina la categoria M2?

    Va multumesc.

    Cu stima

  10. 2.1. Categoria M1 – Vehicule concepute ÅŸi construite pentru transportul de pasageri, care au, în afara scaunului conducătorului, cel mult opt locuri pe scaune;

    Aici cred ca se regaseste Transporterul. Se conduce cu B-ul…

    Este doar o parere personala, nu am inmatriculat niciodata o masina cu acest gabarit.

  11. Si totusi in programul administratiei financiare exista o obtiune :”peste 3.5 tone/8+1 locuri” unde dupa parerea mea inseamna ca masinile cu 9 locuri intra la alta categorie. Stii ceva despre acest lucru?

  12. Sunt constient ca ceea ce doresc eu nu este corect din punct de vedere moral, dar vreau sa speculez o greseala aparuta in programul de calcul al administratiilor financiare.In programele administratiilor financiare apar categoriile de masini dupa cum urmeaza: M1 autovehicule cu masa totala pana in 3,5 tone si cu pana la 8 locuri pe scaune si la M2 autovehicule cu masa totala sub 5 tone si cu mai mult de 8 locuri pe scaun. In mod normal daca cumpar un Transporter cu 7 locuri prevazute in talon ma incadrez la M1 dar dac cumpar aceeasi masina prevazuta cu 9 locuri atunci ar trebui sa intru la M2 cu toate ca este aceiasi masina. Diferenta de taxa este substantiala de la cca 2000 euro la M1 la 200 euro la M2.

  13. Nu este vorba despre moralitate in nicio relatie cu fiscul 😀 Daca puteti sa-i fentati legal, sunt partizanul dvs.

    Ideea este ca VW Transporter este sub 3,5 tone. De aceea va si scrisesem ca se conduce cu B-ul…

    Parerea mea personala este ca nu va incadrati la M2. daca ii convingeti pe liliecii de la fisc de altceva, SUCCES! Nu m-ar mira…

  14. Atentie la formularile din lege.Si eu stiu ca este vorba de mai mult de 8 locuri pe scaune „fara cel al soferului!!!”.

  15. Da, este limpede…