dec. 182007
 


„Te-ai cam indepartat de motor” – acest mic repros mi-a fost adresat recent, intr-una din emisiunile de la radio. Mi s-a parut un unghi interesant. „Indepartarea de motor” este actuala, reala si globala. Adica este un subiect important.

Ce este „indepartarea de motor”?
In acceptiunea ascultatorului nostru, „indepartarea de motor” reprezinta o mutare a atentiei de la performantele dinamice ale automobilului spre alte zone ale sale, cum ar fi designul sau gadgeturile din bord. Iata (rapid, in 3 puncte) de ce credem ca „indepartarea de motor” nu numai ca nu va fi oprita, ci chiar se va accentua:

– 1 – Motorul este un produs de lux. Adica nepopular.
Pretul motorului nu se construieste ca la orice alt produs din piata, „materiale” + „proiectare” + „manopera” + „distributie”. Motoarele se vand la „Cal Putere”. Chiar am vazut un spot publicitar la TV in care noul model este promovat prin formula „acum ai motor de 170CP la pret de 130CP”. Motorul costa. Mai exact, performantele sale dinamice deosebite costa. O motorizare RS dubleaza pretul masinii, iar aceasta aritmetica speciala se bazeaza pe specularea anumitor slabiciuni din partea cumparatorului. Mai mult, la motoare constructiv identice, cu costuri identice, diferenta de putere data de setari diferite ale softului care gestioneaza injectia, inseamna diferente de sute de euro la pret.

– 2 – Dispar diferentele intre motorizari.
La modelele de volum, motoarele produse de constructori diferiti, au la aceeasi cilindree cam aceeasi putere. Toate motoarele pe benzina inseamna „injectie multipunct”, toate motoarele diesel inseamna „common rail”. Jocul initialelor savante care descriu tipul motorizarii devin din ce in ce mai putin importante. Diferentele sunt date de pastrarea motorizarilor vechi si nu de concurenta celor noi. A judeca lumea auto dupa diversitatea motorizarilor inseamna sa constati ca, in segmentele de volum, toate masinile sunt la fel.

– 3 – Motoarele nu mai au haz…
Era o vreme in care apreciai faptul ca un model de masina incalzeste mai bine habitaclul decat un altul. Ca te tine platina mai mult. Sau ca motorul in sine este mai accesibil pentru reparator. Sau ca nu consuma ulei. Ei bine, toate acestea au fost rezolvate de tehnologiile mileniului 3, iar motorul nu mai intereseaza pe nimeni. Motorul a devenit o „chestie” de sub capota care iti merge perfect daca il duci la timp la revizii. Daca ai ghinion de un motor prost, esti doar un „zero-virgula” la suta, un procent acceptabil de rebuturi. Motorul nu mai exista, ci doar procentele statisticii.

„Indepartarea de motor” continua. Dar atentie la sistemul de referinta. Mai corect ar fi sa spunem ca motorul se indeparteaza de noi. Nu noi de el.

  17 comentarii despre “Anul Auto 2007 – indepartarea de motor”

  1. Update: i-am dat in 2 pana cand mi-a aparut martorul de turatie maxima, mi-a intrat limitarea si a taiat alimentarea cu benzina la 7000rpm 102km/h. Cineva destul de priceput in domeniul auto mi-a recomandat SX4. Cat duce a ta?

  2. La a mea nu am facut teste la limita (mi se rupe inima – nici macar nu stiu daca taie gazul la intrare pe rosu…), insa masina „vorbeste”. Cele 11 secunde din cartea tehnica le regasesc in demaraj, cutia fiind bine armonizata cu motorizarea.

    Ca sa-i fac cea mai buna publicitate – am luat aceasta masina pentru ca sunt suzukist vechi, iar SX4 mi-a intrat la suflet de cand am vazut-o in desene, cu un an inainte sa apara in Romania ๐Ÿ˜ฏ ๐Ÿ˜ฏ ๐Ÿ˜ฏ Pentru mai multe detalii legate de inceputul „povestii de dragoste”, vezi articolul cu link aici.