Iul 272007
 

Nu am crezut ca imi va fi atat de greu sa scriu despre drive-testul cu noul Mondeo. Probabil ca singur mi-am ingreunat misiunea datorita articolului scris in urma cu o luna, „Noul Mondeo – frisoane pentru Passat”. Noaptea, toate femeile sunt frumoase, iar primul articol a fost scris chiar in seara lansarii. La un moment dat, m-am temut ca am dat frau liber unui entuziasm deloc profesionist. Jocul luminilor s-a stins, iar adevarul tehnic a fost pus sub lupa la lumina zilei. Imaginea de ansamblu a noului Mondeo a suferit modificari majore si, de aceea, va propun sa incepem aventura de astazi cu un mic – dar necesar – up-date

Schimbare de optica:
Inainte de test, am aflat ca staff-ul Ford considera ca Mondeo se „bate” in piata in primul rand cu seria 3 de la BMW si nu cu legendarul Passat. Acest lucru m-a facut initial sa zambesc cu superioritatea cuiva care tocmai a depistat o greseala elementara. Dar – surpriza ! – drive-testul mi-a schimbat parerea, iar acum fac parte din categoria sustinatorilor acestei abordari. Nu se poate pune semnul „congruent” intre noul Mondeo si BMW seria3 (sau „BMW-ul japonez” – Honda Accord), insa azimutarea atacului din piata mi se pare corecta. De aceea, spre diferenta de primul articol, voi renunta categoric la orice comparatie cu VW Passat, pana cand urmatoarea generatie a modelului german va echilibra (sau va intoarce) raportul de forte.

Consola centrala versiunea Ambiente

Prezentarea vedetelor:
Dupa ce am reglat claritatea imaginii, este momentul sa facem cunostinta cu vedetele de la drive-test. Cei de la Romcar au adus „in scena” 5 masini, absolut suficiente pentru o serie de 10 jurnalisti. In acest fel au fost puse la bataie cele mai importante 5 motorizari disponibile pe Mondeo in acest moment in Romania (dintr-un total de 9 oferite de uzina din Genk), fiind etalate in acelasi timp si cele 4 niveluri de echipare – Ambiente, Trend, Ghia si Titanium.

Consola centrala versiunea Titanium, de varf.

Motorizarile testate:
– Benzina, 1,6 Ti-VCT, 125 CP, cutie manuala 5 trepte
– Benzina, 2,0 PFi, 145 CP, cutie manuala in 5 trepte
– Benzina, 2,5 T, 220 CP (echipeaza si Volvo), man.6 trepte
– Diesel, 1,8 TDCi, 125 CP, cutie manuala 5 trepte
– Diesel, 2.0 TDCi DPF, 140 CP, cutie manuala 6 trepte.

Absolut toate motorizarile sunt bine armonizate cu cutiile de viteze pe care le actioneaza. Desigur, un motor de 220 de cai iti ofera alta senzatie la demaraj decat unul de 125, insa aprecierea este facuta ca in cazul unei echipe de box – fiecare sportiv in parte este foarte bun in categoria sa, chiar daca cel de la categoria musca poate parea firav in comparatie cu un super-greu.

afisaj versiune Ambiente

In alta ordine de idei, gama de motorizari pleaca de la o putere specifica de cca. 7,5 CP/100kg si ajunge pana aproape de 14 CP/100kg (aproape dublu), ceea ce ne indica o varietate larga de comportamente dinamice, in functie de tipul motorizarii. Daca la 220 CP noul Mondeo are un comportament dinamic oarecum apropiat de BMW 325xi Touring, in cazul motorizarii 1,6 Ti-VCT performantele dinamice scad vizibil. Cu toate acestea, Ti-VCT-ul de la Ford este cel mai puternic motor de 1,6 litri existent pe piata romanesca (125 CP !).

afisaj versiune Titanium

Puncte forte:
La drum, indiferent de motorizare, odata ajuns la viteza legala pe autostrada de 140 km/h (am mai pus noi 10 km/h toleranta radar) simti masina extrem de bine asezata pe sosea, iar incercarea de balansare a masinii (ceva asemanator miscarii de incalzire a pneurilor din F1, dar mult mai putin brutala) dezvaluie placerea unei directii extrem de precise.

Toate remarcile de pana acum s-au referit la standardul minim sau – daca doriti – versiunea de baza, Ambiente. Tot in standardul minim as putea adauga ESP, 9 airbaguri, pachet electric geamuri-oglinzi, insa aceste echipamente sunt deja banale in segmentul premium pe care il vizeaza noul Mondeo.

volan versiune Titanium

Privind spre niveluri superioare de echipare, Ghia si Titanium, descoperim optionale foarte utile. Cel mai spectaculos mi se pare sistemul interactiv de control dinamic (IVDC) cu sistem de suspensie autoadaptiv, controlat electronic (CCD). Sistemul CCD controleaza amortizoarele la fiecare doua zecimi de secunda, pentru a reduce la minim inclinarea masinii in curbe. Exista 3 presetari ale suspensiei autoadaptive – sport, normal si confort. La nevoie, Mondeo trece automat in modul sport pentru a preveni inclinarea caroseriei sau deraparea.

Un alt optional util este si pilotul automat autoadaptiv (ACC). Utilizand o tehnologie radar sofisticata, ACC monitorizeaza permanent distanta pana la vehiculul din fata, ajustand automat viteza pentru pastrarea unei distante de siguranta. Avertizarea frontala consta in declansarea unui semnal acustic si a unuia vizual daca apare risc de coliziune cu vehiculul din fata.

Ca un corolar la cele doua echipamente descrise mai sus este asistentul electronic la pornirea in rampa. Dupa eliberarea pedalei de frana, la plecarea de pe loc in rampa, sistemul mentine rotile blocate pana la apasarea pedalei de acceleratie ceea ce te scuteste de stresul rularii gravitationale spre inapoi. Asistenta la plecare din rampa este parte integranta a IVDC si ACC.

Puncte slabe:
Ca orice masina sub 100.000 euro, si noul Mondeo are punctele sale slabe. Primul detaliu care mi-a creat disconfort a fost mirosul. Putini stiu ca modelele auto au (mai ales cand sunt noi) un miros propriu specific, ca un fel de semnatura olfactiva a marcii. In acest sens, Ford a ales pentru Mondeo un miros bizar, mai apropiat de cel de „lada de zestre” decat cel de parfum fin. Imi este greu sa gasesc o explicatie pentru acest detaliu. Sa fie vorba de vreo substanta speciala gratie careia noul Mondeo este certificat antialergic? Importatorul nu mi-a putut oferi un raspuns.

Un alt mic inconvenient la Mondeo este zgomotul produs de curentul de aer pe suprafetele vitrate la viteze mari. Sa nu exageram – nu este vorba despre un zgomot asurzitor, ci unul relativ decent, dar evident mai pronuntat decat la BMW seria 3, caroserie Touring. Atat timp cat noul Mondeo tinteste zona premium superioara, nu poate fi trecut cu vederea acest aspect.

La noul Mondeo nu imi plac liniile audio, pe niciuna din versiunile de echipare, chiar daca este vorba despre echipamente Sony. Cu siguranta ca Ford, nu a dat o atentie deosebita acusticii din habitaclu. Poate ca in cazul meu (ca om de radio) este vorba si despre o deformatie profesionala (casti pe urechi ani de zile, etc.). De asemenea, nu am vazut nici un logo MP3 inscris pe CD-tuner, detaliu important pentru amatorii de muzica pe suport propriu.

Alte unghiuri:
In momentul in care te urci intr-o masina noua si o conduci 300 km, apar anumite observatii negative datorate nu neaparat unui neajuns tehnic, cat lipsei de acomodare cu modelul. E normal. Zi de zi conduci o anumita masina, iar la drive-test schimbi brusc habitaclul pentru cateva ore. E normal sa simti ca iti lipsesc anumite automatisme sau obisnuinte. Iata alte cateva puncte percepute in acest referential profund subiectiv:
– 1. La versiunile superioare de echipare, afisajul incarcat si inghesuit din bord (cel dintre turometru si vitezometru) este obositor. Iti trebuie ceva atentie ca sa identifici informatia care te intereseaza, ceea ce in mers inseamna disconfort. Daca mai esti si dependent de ochelari si nu-i ai pe nas, ala esti.
– 2. Atentie mare la versiunea hatchback – pozitionarea gresita a unor bagaje mari poate conduce la distrugerea lunetei. Acest detaliu intra in contradictie cu mult-laudatul spatiu din portbagaj. Ori am portbagaj mare si il umplu cum doresc, ori stau sa calculez traiectoria hayonului ca sa nu-mi pocnesc luneta? Vrei portbagaj mare? OK! Ia-ti noul Mondeo in 4 usi sau versiunea break. Nu hatch.
– 3. Joystick-ul de reglare a scaunului nu este suficient de intuitiv, de bine pozitionat. M-am fatait de mai multe ori in alte directii pana am reusit sa imi cobor scaunul.

Probabil ca daca as fi condus masina 2-3 saptamani, obiectiile de mai sus ar fi disparut. Sau nu.

Spre final, as mai adauga doar ca noul Mondeo este urat in culoarea bleumarin. Aceasta culoare ii atenueaza la maximum linia exterioara. La polul opus se afla auriul (nu am retinut numele exact al nuantei), culoarea care pune cel mai bine in valoare linia acestui model.

In concluzie:
Noul Mondeo este o masina bine construita si finisata cu atentie. Nu cred ca va musca spectaculos din felia BMW seria3, insa am convingerea ca va inghiti cu lacomie bucati mari din alte felii de piata ale segmentului premium superior. Personal consider ca BMW s-ar putea simti cu adevarat amenintat doar in cazul in care noul Mondeo si-ar inghesui sub capota motorului ceva mai mult de 300 CP. S-ar putea gasi cate ceva pe la Ford, V8-ul Volvo. Desigur este o speculatie gratuita, desprinsa dintr-un basm cu balauri rai.

Revenind in lumea reala, noul Mondeo este un model reusit, care incununeaza eforturile Ford Europa din ultimii ani. Plaja de preturi este intre 16 si 24 de mii de euro CIP (cca. 19.000-28.500 TTI), iar – in acest interval de pret – noul Mondeo este foarte atractiv.

Passat… Mondeo… BMW… Discutabil si indiscutabil simultan. Oare cat de mobile pot fi ideile fixe? Unele legende se clatina, altele abia se nasc.

(FOTO – prima si ultima sunt de la producator, restul sunt facute de noi, pe genunchi :mrgreen: )

Articole cu tema apropiata:

  31 comentarii despre “Noul Mondeo – cat de mobile pot fi ideile fixe ?”

  1. Ei sa tremure de frica mea ?Poate asistentul care a gresit comanda nu a mai fost luat la team-buildingul de o luna in Tenerife,dar firma nu da o ceapa degerata pe tine dupa ce ai semnat procesul verbal de primire.
    Decat sa ma lupt cu morile de vant,am ales varianta „z” si am umflat-o asa cum era.
    Dealeri seriosi!? Astia sunt amabili pana itzi iau banul, ca daca te duci dupa aceea si le aratzi ca vopseaua de pe toata capota s-a exfoliat, itzi raspund ca a fost o vrabie imensa care s-a intors manga de la un chef.
    Prin ’96 am luat un Cielo automatic.Dupa o luna s-a defectat cutia de viteze si m-a lasat pe tarla,intre razoare.Am asteptat piesa de la Craiova vreo 10 zile si dupa inlocuire iar s-a defectat.Am schimbat-o din nou si iar m-a lasat in mers.Mesterul mi-a spus ca „asta-i hiba lor sefu'”.
    Am iesit din garantzie dupa un an si iar a facut poc.Am sesizat in scris la Daewoo Craiova si mi s-a explicat in termeni tehnici ca aceasta masina nu este pentru mers ci pentru tzinut pe birou.Am scos din buzunar 600 USD(Euro era numai in scrisorile de dragoste) pentru bibeloul de Cielo.