Iun 072007
 

Prin „downsizing”-ul unui motor, intelegem reducerea cilindreei sale fara a afecta puterea motorului, cu scopul de a reduce consumul si – implicit – emisiile poluante. Aceasta metamorfoza reprezinta ultimul trend in materie de evolutie a motoarelor cu ardere interna. Downsizing-ul se bazeaza pe optimizarea arderii din interiorul cilindrilor, pe reducerea greutatii proprii a propulsorului, precum si pe tehnologia supraalimentarii.

Exemplu concret:
Un caz concret de downsizing ar putea fi motorul diesel turbo Renault de 1,9 litri injectie indirecta, de 93 de cai. Acesta a fost inlocuit cu un motor mult mai economic, turbo, cu injectie directa tip common-rail, de 1,5 litri si 105 CP, cunoscut tuturor sub numele 1,5 dCi.

In 1993, un Renault 19 DT cu motor de 1,9 litri si 93 CP putea parcurge distanta de 748 km dintre Paris si Montpellier (sudul Frantei) cu un consum mediu de 6,5 l/100 km si emisii de 172 g CO2/km. Astazi, un Megane 1,5 dCi de 105 CP poate parcurge 1.100 km intre Paris si Venetia cu un consum de 4,5 l/100 km si emisii de 120 g CO2/km.

In Romania, politica de downsizing pune in avantaj amatorii de cilindree mica, intrucat – la acelasi impozit datorat fiscului – vor beneficia de o putere mai mare a motorului. Probabil ca acest trend va fi incurajat si de viitoarele prevederi legislative pan-europene, in spiritul accelerarii ecologizarii batranului continent.

Articole cu tema apropiata:

  1 comentariu despre “Downsizing – ecologizare accelerata”