mai 252007
 

Skoda Fabia a intrat oficial pe piata din Romania. Un model nou, dar in acelasi timp vechi. Nou pentru ca abia a fost lansat. Vechi pentru ca – in ciuda trendului – este o masina mult mai mica decat concurentii sai din pseudoclasa „hatch de 4 metri” – Peugeot 207, Clio III sau Grande Punto, masini care au fost deasemenea lansate recent.

Noua Fabia este mai ingusta si mai scunda decat toate aceste modele. In acelasi timp, Skoda sugereaza ca Fabia se situeaza „la limita superioara a clasei sale„. Oare Skoda apartine altei clase si am apreciat noi gresit? Haideti sa aruncam o privire intr-o clasa mai mica, mai exact spre Suzuki Swift, deasemenea un hatchback, dar cu 30 de centimetri mai scurt. Alegerea nu este intamplatoare, ambele masini avand acea forma de „fier de calcat”, o caroserie ingenioasa care creaza mult spatiu deasupra capului pentru pasagerii de pe locul din spate. Pai, chiar si Swift-ul este mai lat decat noua Fabia. Si nu cu putin, ci cu aproape 5 cm…

Oameni buni, noua Fabia este mai lata (adica mai confortabila la umeri) doar decat clasa Matiz. Sau – in raportare la gama Citroen – mai lata cu doar 2 cm decat C1 si mai ingusta cu 3 cm decat C2.

Tot in prezentarea dealerului am citit ca „in categoria sa, Skoda Fabia este modelul cu cel mai mare spatiu pentru genunchi si cap in cazul locurilor din spate, pasagerii din fata bucurandu-se, in mod traditional la modelul Fabia, de un spatiu generos„. Incorect prin omisiune. Cele doua dimensiuni sunt laudabile doar separat, nu simultan.

Daca o persoana, de 1,80 metri inaltime sta pe scaunul din fata, in spate nu va calatori confortabil decat o persoana mai firava. Locurile fata si spate sunt „cele mai spatioase” doar daca o persoana ar alege sa ocupe unul din cele doua locuri. Cursa fata-spate a scaunului fata este lunga, se poate face loc suficient in fata sau in spate, insa celalat loc isi poate micsora spatiul pana la imposibilitatea accesului.

Toate aceste constatari nu reprezinta puncte slabe pentru noua Fabia. Este o masina de clasa mica si – logic – nu poate oferi pasagerilor confortul unui SUV. Discutabil este doar modul alunecos de popularizare a produsului, care poate induce in eroare clientul, fapt evident inadmisibil.

Fata de modelul vechi, noua Fabia este – indiscutabil – un pas inainte. A crescut in lungime cu 3 cm, s-a ingustat cu 1 cm si si-a pastrat inaltimea, dimensiunile sale exterioare fiind 3.992 x 1.642 x 1.498 mm. Spatiul destinat pasagerilor este sesizabil mai mare decat in cazul primei generatii, atat in fata, cat si in spate, insa cu rezerva deja precizata – pe rand, nu in acelasi timp. Portbagajul ofera un volum util standard de 300 litri, iar prin rabatarea banchetei spate rezulta un volum de 1.163 litri.

Fabia este dependenta de culoarea exterioara, fiind unul din acele modele pe care daca il vezi in culori diferite si nu esti foarte atent, poti jura ca ai vazut masini de dimensiuni diferite. Maroul metalizat o micsoreaza mult, chiar mai mult decat negrul. Griul sau galbenul o maresc spectaculos. Acest fenomen este vizibil la orice masina, insa in cazul Fabiei efectul este mult amplificat.

Fabia prezinta anumite imbunatatiri la interior, pasagerii din fata si din spate pot dispune (contra cost) de protectia airbag-urilor pentru cap. Plasticurile din bord par de calitate ceva mai buna decat la modelul precedent, insa finisajele interioare ar putea fi in continuare imbunatatite. Radio-CD-ul din bord este model vechi, cu afisaj mare pe cristale lichide. Cei de la Skoda zic ca este compatibil MP3, insa pe aparat nu apare nicaieri logo MP3. Pacat ca nu am avut un disc MP3 ca sa vedem care este adevarul. Oricum, la volum mare sunetul isi pierde din claritate, iar fetele usilor incep sa zbarnaie.

Alt punct slab, cotiera. Este CUMPLITA. In pozitie ridicata mi-am lovit cotul zdravan la fiecare actionare a franei de mana, iar in pozitie coborata m-a incurcat la manevrarea schimbatorului de viteze. Daca va veti cumpara Fabia, cereti neaparat sa vi se scoata din dotare cotiera.

Sub capota motorului puteti gasi una din urmatoarele sapte versiuni de propulsoare – 4 pe benzina si 3 turbodiesel.

Motoare pe benzina
1.2 HTP/44 kW (60 CP)
1.2 12V HTP/51 kW (70 CP)
1.4 16V/63 kW (86 CP)
1.6 16V/77 kW (105 CP; optional: transmisie automata)

Motoare Turbodiesel
1.4 TDI PD/51 kW (70 CP)
1.4 TDI PD/59 kW (80 CP)
1.9 TDI PD/77 kW (105 CP)

Cutia de viteze este decenta. Cea testata de noi a fost manuala in 5 trepte. La cerere, Fabia poate fi echipata si cu cutie automata, in 6 trepte.

Fabia ramane in vechiul segment de pret. Adica ceva mai jos decat celelalte hatch-uri de 4 metri, proportional insa cu diferenta de calitate. Nu cred ca noua Fabia va deveni pentru cineva masina visurilor, insa – in functie de jocul ofertelor speciale – poate avea succes in randul clientilor cu banii foarte atent numarati.

Productia versiunilor Fabia Combi si Fabia Sedan din seria veche va continua in paralel cu noul Fabia hatchback, asemanator dualismului intalnit la Peugeot (206-207), Renault (Symbol-Clio III) sau Fiat (Grande Punto – Punto Clasic), in care versiunile vechi supravietuiesc celor noi.

  45 comentarii despre “Skoda – noua Fabia hatchback, fara cosmetice”

  1. Am tot citit ce scrie Iulian Senos de Fabia si m-a facut curios. Am gasit dimensiunile pe net.

    De ex. spatiu in spate (bancheta-plafon) este de 994 mm vs. 854 mm la Peugeot 207, spatiul pedale-bancheta spate este 1854 mm vs. 1675 mm!!! la Peugeot 207.

    Stiu – dl. Senos o sa ghiceasca repede. Sunt fan Skoda! Si tocmai de aceea datoreaza scuze pentru aprecierile fara acoperire pe care le-a facut la adresa masinii. Sau un film-ul in caer arata cum nu incape in masina. Sau la 1’83, are picioare de 40 cm si nu incape in sapte? Nu inteleg.

    Pentru verificare si curiosi uitati dimensiunile:
    peugeot
    noua fabia

    Sper ca dl. Senos sa revina la obicetivitatea pe care o apreciam la inceput si sa nu continue penibil pe drumul asta. Erau putini ca el.

  2. Dl Senos se numeste Iulian. In plus nu exista aberatii – nici minore, nici majore. Exista doar opinii, unele corecte, altele gresite. Toate opiniile trebuie respectate, indiferent ca suntem de acord sau nu cu ele.

    „Am vazut pe net” – nu-i un argument (nici macar pe TotalAuto.ro). In octombrie avem SIAB-ul si vom incerca sa organizam un workshop la care sa poata participa oricine. Ne vom urca in masini si gata – constatam simplu daca incapem sau nu.

    Mai afirm ceva – noua Fabia este singurul model din lume la care spatarul scaunelor din fata este scobit pentru a incapea genunchii pasagerilor din spate. Poate fi ceva subiectiv in aceasta afirmatie? Nu cred… E o constatare seaca. De ce concurentii nu-si scobesc scaunele?

    Nu vreau sa joc jocul masuratorilor facute de producator, importator sau dealeri. Scuze pentru asta.

    Skoda are cea mai apreciata calitate dintre marcile „germane” (fara premium) in acest moment. In UK, Franta si Germania bate de la distanta VW!!! Nu am nimic personal legat de valoarea absolut remarcabila a acestei marci. Iubesc Skoda, dar nu pariez pe noua Fabia. ๐Ÿ˜ฏ

  3. Inca ceva – scuze lui „aberatii minore.” pentru intarzierea cu care a fost publicat comentariul sau. Daca intr-un mesaj strecurati mai mult de un link extern, blogul va pastra in coada de moderare comentariul, banuindu-l de spam ๐Ÿ™

    Fiind vacanta, intarzierile pot fi chiar si de o saptamana. Be aware… 8) Nu mai mult de un link pe comentariu…

  4. Domnule Iulian Senos,
    am citit toate comentariile de mai sus si as vrea sa va intreb daca ati facut totusi filmuletul acela?
    il vreau si eu,tocmai mi-am facut comanda de o fabia 2 si sunt atre curios

  5. Domnule Odobescu in August stau mai mult prin natura si salbaticie decat pe langa „electronice”. 8)

    Mi-e greu sa va zic cu exactitate cand anume, dar daca am apucat sa zic ca-l fac, o sa-l fac. ๐Ÿ˜€ ๐Ÿ˜€ ๐Ÿ˜€

    Important este ca dvs sa va alegeti cea mai buna masina pentru dvs, nu eu. Indiferent de ce spune unul sau altul (pe net, la servici sau in fata blocului..) DUCETI-VA SI TESTATI MASINA DVS. Daca dvs va place este egal cu zero ca nu imi place mie. Pe bune. Calitativ Skoda e f ok. Restul este gust personal… ๐Ÿ˜€

  6. Se merita sa iei o Skoda Fabia Noua sau VW polo sau Kia See’d? Mi-ar face placere sa aud si opinia voastra. Vreau sa iau o masina si este prima. O parere conteaza si am citit opinile voastre despre Skoda.
    Multam fine.

  7. Andru, Cee’d este mai mare decat Fabia sau Polo. Pentru mine dimensiunea masinii (respectiv spatiul interior) este un criteriu important. As alege Cee’d chiar daca din cele 3 modele acesta este singurul pe care nu l-am condus. Banuiesc ca ar fi o experienta gen Cerato – nimic senzational, nimic deranjant.

  8. MI-A VENIT GOLFUL PE 3 AUGUST.MERGE SUPER SI CONSUMA MIXT 5,2.

  9. Betia masinii noi… Daca o comanzi rosie si ti-o aduc verde nici nu mai conteaza… Nici nu ti-ai mai dat seama ca ai postat la … SKODA!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

    ORICUM FELICITARI !!! ๐Ÿ˜€

  10. Skoda este cea mai buna marca pret calitate cea mai buna fiind skoda octavia 2.

  11. Vreau si eu sa-mi iau masina si ezit intre noua fabia,si vw golf…ce-mi recomandati???

  12. Evelina – noi nu recomandam niciodata masini. Doar ajutam cititorii sa obtina anumite informatii, pentru a face singuri alegerile.

    In cazul dvs, as face doar observatia ca ati pus in balanta doua masini extrem de diferite si ca dimensiuni dar si ca pret.

    In clasa Fabia, la VW aveti Polo. Sau invers, in clasa Golf, aveti la Skoda modelul Octavia. Cel mai bun sfat – mergeti in showroom si urcati-va in masini. Ele va vor spune singure cum sa alegeti…

  13. noua skoda fabia este o masina foarte fiabila nu este nici pre mica nici prea mare viteza este potrivita pentru ea
    noua fabia este o masina de familea si este foarte frumoasa si pretul este foarte rezonabil

  14. Imi voi lua io skoda fabia cu 8800 euro si ii pun imbunatatiri de 600 euro.Atat ma tine punga.Si e super pentru mine. Fac pasul de la dacie la Skoda. Un pas mic pentru altii un pas mare pentru mine. Sa traiasca tariceanu ca imi da 30 mil pe rabla.

  15. Florin Rac – felicitari ๐Ÿ˜€