mai 252007
 

Skoda Fabia a intrat oficial pe piata din Romania. Un model nou, dar in acelasi timp vechi. Nou pentru ca abia a fost lansat. Vechi pentru ca – in ciuda trendului – este o masina mult mai mica decat concurentii sai din pseudoclasa „hatch de 4 metri” – Peugeot 207, Clio III sau Grande Punto, masini care au fost deasemenea lansate recent.

Noua Fabia este mai ingusta si mai scunda decat toate aceste modele. In acelasi timp, Skoda sugereaza ca Fabia se situeaza „la limita superioara a clasei sale„. Oare Skoda apartine altei clase si am apreciat noi gresit? Haideti sa aruncam o privire intr-o clasa mai mica, mai exact spre Suzuki Swift, deasemenea un hatchback, dar cu 30 de centimetri mai scurt. Alegerea nu este intamplatoare, ambele masini avand acea forma de „fier de calcat”, o caroserie ingenioasa care creaza mult spatiu deasupra capului pentru pasagerii de pe locul din spate. Pai, chiar si Swift-ul este mai lat decat noua Fabia. Si nu cu putin, ci cu aproape 5 cm…

Oameni buni, noua Fabia este mai lata (adica mai confortabila la umeri) doar decat clasa Matiz. Sau – in raportare la gama Citroen – mai lata cu doar 2 cm decat C1 si mai ingusta cu 3 cm decat C2.

Tot in prezentarea dealerului am citit ca „in categoria sa, Skoda Fabia este modelul cu cel mai mare spatiu pentru genunchi si cap in cazul locurilor din spate, pasagerii din fata bucurandu-se, in mod traditional la modelul Fabia, de un spatiu generos„. Incorect prin omisiune. Cele doua dimensiuni sunt laudabile doar separat, nu simultan.

Daca o persoana, de 1,80 metri inaltime sta pe scaunul din fata, in spate nu va calatori confortabil decat o persoana mai firava. Locurile fata si spate sunt „cele mai spatioase” doar daca o persoana ar alege sa ocupe unul din cele doua locuri. Cursa fata-spate a scaunului fata este lunga, se poate face loc suficient in fata sau in spate, insa celalat loc isi poate micsora spatiul pana la imposibilitatea accesului.

Toate aceste constatari nu reprezinta puncte slabe pentru noua Fabia. Este o masina de clasa mica si – logic – nu poate oferi pasagerilor confortul unui SUV. Discutabil este doar modul alunecos de popularizare a produsului, care poate induce in eroare clientul, fapt evident inadmisibil.

Fata de modelul vechi, noua Fabia este – indiscutabil – un pas inainte. A crescut in lungime cu 3 cm, s-a ingustat cu 1 cm si si-a pastrat inaltimea, dimensiunile sale exterioare fiind 3.992 x 1.642 x 1.498 mm. Spatiul destinat pasagerilor este sesizabil mai mare decat in cazul primei generatii, atat in fata, cat si in spate, insa cu rezerva deja precizata – pe rand, nu in acelasi timp. Portbagajul ofera un volum util standard de 300 litri, iar prin rabatarea banchetei spate rezulta un volum de 1.163 litri.

Fabia este dependenta de culoarea exterioara, fiind unul din acele modele pe care daca il vezi in culori diferite si nu esti foarte atent, poti jura ca ai vazut masini de dimensiuni diferite. Maroul metalizat o micsoreaza mult, chiar mai mult decat negrul. Griul sau galbenul o maresc spectaculos. Acest fenomen este vizibil la orice masina, insa in cazul Fabiei efectul este mult amplificat.

Fabia prezinta anumite imbunatatiri la interior, pasagerii din fata si din spate pot dispune (contra cost) de protectia airbag-urilor pentru cap. Plasticurile din bord par de calitate ceva mai buna decat la modelul precedent, insa finisajele interioare ar putea fi in continuare imbunatatite. Radio-CD-ul din bord este model vechi, cu afisaj mare pe cristale lichide. Cei de la Skoda zic ca este compatibil MP3, insa pe aparat nu apare nicaieri logo MP3. Pacat ca nu am avut un disc MP3 ca sa vedem care este adevarul. Oricum, la volum mare sunetul isi pierde din claritate, iar fetele usilor incep sa zbarnaie.

Alt punct slab, cotiera. Este CUMPLITA. In pozitie ridicata mi-am lovit cotul zdravan la fiecare actionare a franei de mana, iar in pozitie coborata m-a incurcat la manevrarea schimbatorului de viteze. Daca va veti cumpara Fabia, cereti neaparat sa vi se scoata din dotare cotiera.

Sub capota motorului puteti gasi una din urmatoarele sapte versiuni de propulsoare – 4 pe benzina si 3 turbodiesel.

Motoare pe benzina
1.2 HTP/44 kW (60 CP)
1.2 12V HTP/51 kW (70 CP)
1.4 16V/63 kW (86 CP)
1.6 16V/77 kW (105 CP; optional: transmisie automata)

Motoare Turbodiesel
1.4 TDI PD/51 kW (70 CP)
1.4 TDI PD/59 kW (80 CP)
1.9 TDI PD/77 kW (105 CP)

Cutia de viteze este decenta. Cea testata de noi a fost manuala in 5 trepte. La cerere, Fabia poate fi echipata si cu cutie automata, in 6 trepte.

Fabia ramane in vechiul segment de pret. Adica ceva mai jos decat celelalte hatch-uri de 4 metri, proportional insa cu diferenta de calitate. Nu cred ca noua Fabia va deveni pentru cineva masina visurilor, insa – in functie de jocul ofertelor speciale – poate avea succes in randul clientilor cu banii foarte atent numarati.

Productia versiunilor Fabia Combi si Fabia Sedan din seria veche va continua in paralel cu noul Fabia hatchback, asemanator dualismului intalnit la Peugeot (206-207), Renault (Symbol-Clio III) sau Fiat (Grande Punto – Punto Clasic), in care versiunile vechi supravietuiesc celor noi.

Articole cu tema apropiata:

  45 comentarii despre “Skoda – noua Fabia hatchback, fara cosmetice”

  1. Eu chiar nu inteleg de ce au facut-o mai mica ??
    Nu era destul de mica ?? In asta chiar nu mai incap 🙁

  2. Nu-i mai mica decat cea veche. Ideea este ca nu a crescut ca ceilalti concurenti… 207, Clio III, Grande Punto sau Opel Corsa.

    Toate modelele de mai sus au urcat in clasa odata cu noua generatie (hai sa ii spunem segmentul B2), lasand pe fostul segment B (il botezam B1, mai mic) modelele vechi – 206, Symbol, Punto Classic – care se produc in continuare.

    Exista rebeli fata de trend. Opel s-a marit fara sa pastreze Corsa veche. La polul opus, Fabia a ramas mica. Dar nu mai mica decat Fabia veche.

  3. Nu stiu ce numiti voi a sta confortabil pe locurile din spate da in fine… m-am asezat in fata si mi-am reglat scaunul astfel incat sa stau cat mai confortabil apoi m-am dus pe locul din spate pe aceeasi parte si locul era mai mult decat suficent , la modul ca nu atingeam cu genunchii de scaunul din fata , asta in conditiile in care am 1,83. Finisajele interioare mi s-au parut ok iar referitor la cd-player , este acelasi ca si pe Octavia sau Golf v si nimeni nu s-a plans ca ar fi de generatie veche. In fine , nu spun ca e cea mai buna masina din clasa ei (prietena mea a facut comanda de o astfel de masina) , dar daca a ajuns sa se compare cu Suzuky care e cutie pe roti…

  4. Ma bucur pentru tine Galante ca ai incaput. Ti-o cumperi? Gusturile nu se discuta…

    Suzuki Swift este clasa inferioara celei Fabia. Nimeni nu a comparat Swift cu Fabia, ci doar latimile celor doua modele. Daca tie iti place, a ta sa fie si sa nu ai probleme 1000 de ani cu ea.

    Nu te mai intreb daca te-ai suit vreodata intr-un Swift… Stii tu… Chestia cu cutia… 😉

  5. Masina este a prietenei si sper ca a facut o decizie buna. Intr-adevar , eu am influentat-o pentru ca detin 2 skode octavia si sunt foarte multumit de ele, dar asta nu inainte de a face un drive-test cu noua aparitie sa vad daca merita sau nu.

  6. Esti fan Skoda… Scuze pt ca te-am enervat cu constatarile mele.

    Datorita tie mi-a venit o idee si voi incerca sa-i dau viata. O sa fac un mic clip VIDEO cu un foarte sumar test Fabia. In felul asta vom afla cu claritate de ce tu incapi in Fabia, iar eu nu (tot la 1,83m) 🙂

    Daca-ti surade, facem filmul impreuna si-l barfim dupa aia cu baietii pe site. Ce zici?

  7. Nu am absolut nimic impotriva , chiar sunt curios sa vad cum nu incape un om de 1,83 si in fata si in spate , asta daca nu are picioare de barza. Chiar nu m-au enervat constatarile tale numai ca nu prea se pupa cu constatarile mele. Astept filmuletul

  8. Am vrut da imi iau o skoda fabia 1.4tdi 80cp elegange+climatronic+a treia tetiera+pachet de drumuri grele 15500 euro mi s-a parut ca e prea mult pentru o masina in 3 cilindri.Afara erau fabii noi noute.Am vazut una de 80cp si m-am speriat cat de tare dardaia si nu mi-am luat 1.4TDI 80cp.M-am uitat la pret la 1.9TDI 5 trepte elegange plus aceleasi dotari 16000 euro scump.Octavia trend 1.9TDI 5 trepte 17000 euro.vroiam sa imi iau dar este mare.M-am dus la vw sa vad ce preturi are golful.VW golf trendline 1.9tdi 6 TREPTE+clima fata si spate +faruri de ceata 18500 euro.AM comandat golf pe 28mai si trebuie sa imi vina saptamana viitoare.CE BINE AM FACUT CA NU MI-AM LUAT SKODA FABIA!

  9. PLUS GOLF TRENDLINA ARE ACELEASI DOTARI CA FABIA ELEGANGE.

  10. Bogdan – voi scrie pe la sfarsitul saptamanii viitoare un articol (sper) interesant despre calitatea marcilor auto in acest „moment” – 2007.

    Ideea (ciudata rau) este ca Skoda are un indice de calitate net superior VW. Ciudat, nu? Legendele se clatina, amice… 😆

    Insa trebuie precizat ca indecsii de calitate 2007 sunt dati de modele mai vechi, nu de cele lansate chiar in 2007. Cat de buna e noua Fabia vom sti cel mai devreme in 2008.

  11. Am avut ocazia să cercetez puÅ£in piaÅ£a modelelor din clasa Fabiei ÅŸi mi se pare o ofertă inferioară concurenÅ£ei. E o maÅŸină scumpă pentru ce oferă. Åži mi se pare ÅŸi mai înghesuită decât alte modele similare ca preÅ£ sau clasă. SpaÅ£iul pentru pasageri mi se pare cam la nivelul Toyotei Aygo, în niciun caz comparabil cu Opel Corsa ori Citroen C3. Dacă mai zic ÅŸi de Dacia Logan…

  12. Am uitat să scriu ÅŸi un mic disclaimer: de două săptămâni lucrez la dealerul Toyota din PiteÅŸti. Dar asta nu înseamnă că mi-am schimbat părerile despre maÅŸini. Poate despre Toyote ÅŸi Lexusuri… 🙂

  13. Felicitari pentru noul job!

    Intradevar noua Fabia este in inversul trendului… Asa cum am scris si in articol, toti concurentii directi au dimensiuni superioare.

  14. Pentru pasagerul din dreapta modelul peugeot 207 mi se pare groaznic, stai practic cu genunchii inghesuiti. La acest capitol noua fabia e incomparatabila ca si confort interior.

  15. unu – ce inaltime ai?