Mai 112007
 

„Sa imi iau Renault?” Aceasta este una din intrebarile pe care le primesc des. Renault este optiunea nr.1 pentru romani, fiind indiscutabil cea mai bine vanduta marca auto de import. In acelasi timp, paradoxal, am primit pe adresa redactiei mai multe sesizari din partea clientilor nemultumiti Renault decat din partea clientilor oricarei alte marci. Acesta este „Paradoxul Renault”, pe care astazi il vom transforma in subiect auto – „cum poti fi lider de vanzari, fara sa iti pese prea mult de client ?

Punctul de plecare in discutie nu poate fi altul decat experienta personala directa. Nefiind utilizator Renault, ma refer strict la experientele traite ca jurnalist auto aflat in contact profesional cu automobilul. Ca reprezentant al intereselor auto ale ascultatorilor de la radio si ale cititorilor de pe blog, am constatat la Renault o abordare nepotrivita a relatiei cu presa. Relatia cu presa pare sa fie un continuu act de binefacere, in care drive test-ul devine forma suprema a bunavointei Renault.

Concret, de fiecare data am primit la testare masina murdara. Am primit masina cu avertizorul litrometric aprins si intotdeauna am pus combustibil pe banii mei. Am cerut sa testez o anumita versiune si am primit intotdeauna altceva. Cei mai multi dintre jurnalistii auto primesc acelasi tratament. Daca jurnalistii sunt tratati cu un asemenea dezinteres, imi este usor sa inteleg plangerile clientilor, disproportionat de multe fata de numarul de unitati vandute anual. Legatura intre cele doua ipostaze exista. Ma refer la un anumit pandant al relatiei cu presa in planul clientului obisnuit. Exista un veritabil folclor Renault. Reprezentative pentru sirul nemultumirilor clientilor sunt doua cazuri clasice, deloc izolate, situatii povestite de cititorii si ascultatorii nostri in mai multe randuri:

1 ->> Clientul vine in service Renault in GARANTIE cu un zgomot la motor sau la cutia de viteze. „N-are dom’le nimic. Asta e Renault, nu e Mercedes.” Clientul umilit inghite galusca si pleaca acasa. Ca un facut, la doar cateva saptamani dupa iesirea din garantie, zgomotul inofensiv se transforma intr-un defect major. „Imi pare rau, trebuie sa platiti. Nu mai este in garantie…”.

2 ->> Probleme cu directia. Zgomot la coloana volanului in timpul conducerii automobilului. Omul merge in service si afla ca trebuie sa schimbe un ansamblu de 2-3 componente, in valoare de 2500-3000 de lei. Schimbarea piesei defecte nu ar costa mai mult de 300-500 lei, iar intreaga poveste inseamna lipsa de respect la adresa clientilor..

In ciuda faptului ca seful cel mare de la Renault, Carlos Ghosn, a initiat un veritabil ritual de cucerire a clientelei, filiala din Romania isi permite sa desfasoare activitatea desprinsa de orice context corporativ, dovedind indiferenta fata de nevoile clientilor. Paradoxal, Renault vinde in Romania incredibil de bine, chiar si in conditiile in care exista multe nemultumiri. Sau – acelasi lucru vazut din alt unghi – in Romania, Renault inseamna pret, nu masina, iar aceasta perceptie publica poate pune probleme mari grupului francez in viitor.

Eu inchei aici. „Paradoxul Renault” continua, bagatelizand astfel programul lui Carlos Ghosn, „Renault Contract 2009”, prin care celebrul manager a planuit sa acceada in topul primelor trei marci auto la capitolele „calitate produs” si „calitate servicii”. Din pacate este vizibil pentru toata lumea un detaliu trist – dizarmonia notabila intre politicile corporatiste internationale Renault si cele din Romania.

P.S. – Si tot ca parere personala (bazata pe observatii personale) Dacia si Nissan sunt discutii di-fe-ri-te, chiar daca fac parte din acelasi grup, sub sigla rombului argintiu.

Articole cu tema apropiata:

  28 comentarii despre “Sa imi iau Renault ?”

  1. salut senosh spune-mi si mie un ford mondeo din 2001 benzina 107kw,145 cp cod motor cjba poate sa fie euro4?asa mi-a spus cineva.merci ptr raspuns

  2. Pe alt topic, pe unul din comentarii, cineva a primit euro3 pt cjba (aceeasi masina). Cica cjbb ar fi euro4…

    Nu stiu sa-ti zic exact-exact.

  3. Dar e adevarat ca masinile vandute de noi in Romania au alt standard de calitate decat cel pentru Vest ?
    Eu asa stiu, si de asemenea k nu toti producatorii fac diferente intre tarile in care isi exporta masinile…
    Ce zici Senosh ?

  4. S-ar putea face o discutie despre asa-numitele masini cu „cod de tara”… Insa nu e cazul Renault. Ei se invart in mod constant intre locurile 20-25 in topurile de calitate produs si servicii din Franta, Germania sau UK.

  5. Si la noi oare de ce sunt asa vandute ?
    Nu pot sa inteleg…..

  6. Dar cred k e si cazul Renault, dak ar fi la fel de „bune” si in Franta nu le-ar mai cumpara nici francezii….sa fim seriosi! 🙂

  7. Nu sunt diferente constructive intre Renault Turcia si Franta. Calitativ, chiar si in Franta sta rau Renault.

  8. Eu cred ca sunt diferente calitative. Deja numai faptul ca in Vest nu se accepta modelul de baza care se vinde in lumea a treia (inclusiv RO) eu zic ca e un indiciu important.

  9. eu sunt fan renault, si senosh am sa te contrazic….doi colegi ai mei au renault megane….acelasi model aceeasi motorizare(1900 cm3 diesel).unul a fost chemat la schimbarea kit-ului de distributie la 120000 km iar celalat la 60000.cand i-a intrebat pe cei de la Serus de ce a fost pacalit sa faca distributia la 60000 si nu la 120000 ca si colegul celalalt explicatia a fost una simpla:una e turceasca si cealalta e frantuzeasca!sau….motorul meu este 1400 16v ca si la clio-ul turcesc…dar deschizand capota sunt deosebiri vizibile !al meu are niste chestii in plus(nu prea ma pricep eu):o ciudatenie din aluminiu masiv in fata motorului care nu stiu la ce foloseste plus o turbina ca la motorul diesel!mentionez ca masina mea e fabricata in franta si in cartea ei tehnica motorul e garantat 200000 km.deci garantat,nu ca doar atat traieste!!

  10. iar dan are dreptate…ti-am mai spus despre cunostintele mele care lucreaza la mercedes in germania…. chiar exista o banda care fabrica masini pt europa de est si altii din ,,lumea a treia,, ca noi!

  11. Da, Mercedes este unul din producatorii cu cod de tara.

    Despre Renault stiam doar ca pentru pietele estice masinile sunt ceva mai robuste (bucsaraie amortizoare etc) pentru a rezista pe drumurile proaste…

    Adevarul este ca vorbim doar din ce am auzit si din ce am citit. La capitolul certitudini, ambele uzine – Franta si Turcia – au standarde apropiate.

    Nu va contrazic pana la proba contrarie 😉

    Totusi fac o precizare – in toate pietele europene, Renault are pozitii joase in topurile de calitate. Si in laudata Franta…

  12. azi maine iti cumperi 3 la 10.000 ca sa fi sigur pe tine.de unde castiga furnizorul cel mai mult din calitate sau din cantitate?eu am lucrat la o fabrica de centuri auto si ce sa va spun peste tot se pune accent pe calitate in cantitate si va dati seama ce iese de acolo.
    va spun ca au venit un grup de muncitori din polonia tot in cadrul firmei si ei au reusit sa produca 80 de centuri intr-o ora iar noi produceam 160 de centuri intr-o ora pt ca aceasta ne era norma.Concluzia e ca cei din conducerea romana din cadrul firmei au vrut sa le arate strainilor ca la NOI se lucreaza si calitate si cantitate.ce sa va spun ca am avut numeroase reclamatii

  13. Nu cred ca vrea sa arate cineva nimic strainilor. Cu o „productivitate” (intre ghilimele) dubla, se dubleaza si profiturile… Apropo despre ce fabrica e vorba?