Mai 012007
 

In articolul „Rabla la export”, aparut recent in Saptamana Financiara, am avut neplacerea sa sesizez un fragment pervers: – ” […] noua taxa este plina de variabile necunoscute, iar efectele ei s-ar putea sa se intoarca impotriva pietei, nivelul cel mai ridicat al taxei pentru un autovehicul cu aceeasi capacitate cilindrica si acelasi standard euro urmand a fi platit pentru o masina noua„. Aceasta fraza poate induce in eroare un cititor neavizat. Sau un jurnalist neavizat. Iata cum…

Care ar fi acele efecte ale taxei ce s-ar putea intoarce impotriva pietei auto ?

Inainte de orice comentariu vreau sa precizez cu claritate ca sunt sceptic fata de intentia reala a Guvernului Romaniei de a proteja mediul. Pot gresi, dar convingerea mea este aceea ca oamenii lui Tariceanu incearca sa mulga sectorul auto pentru a acoperi cu totul alte cheltuieli bugetare. Nu imi explic febra taxei auto, fara sa existe macar un proiect de mediu important ce ar urma sa fie finantat din aceasta resursa. Macar unul singur…

Parca aud – „asa cum scriu si colegii dvs. jurnalisti, aceasta taxa ne dezavantajeaza…„.

Nu avem nici un motiv sa credem ca taxa pentru masinile noi va fi mai mare. Nu exista nici o declaratie guvernamentala care sa ne duca cu gandul la o astfel de crestere. Teama autorului articolului este nefondata, cu atat mai mult cu cat – stim cu toti – relatia dintre APIA si premier este foarte buna. Vorba romanului – „corb la corb nu-si scoate ochiul„.

In schimb, articolul lasa sa se inteleaga ca vor scadea taxele pentru masini seond hand. Si incepand de aici apar problemele cele mai grave…

Una din bubele mari ale taxei actuale era tocmai injustetea asezarii sale. Un automobil euro3 polueaza – in medie – dublu cat unul euro4. Pe legislatia actuala, taxa pentru euro3 este mai mare decat TRIPLUL celei corespunzatoare euro4. Ce ar fi ca noua taxa sa mareasca si mai mult aceasta disproportie? Reducerea cuantumului datorita varstei masinii ar ramane strict decorativa. Adica, chiar si dupa sedinta cosmetica de la Ministerul Industriei si Finantelor, taxa ar putea ramane la fel de toxica.

Si inca ceva… Cate masini nou noute euro3 mai gasiti astazi in piata ? Cam zero virgula… Prin urmare, este de o mie de ori mai probabil sa apara o prapastie fiscala intre normele euro3 si euro4, decat sa intre in declin piata automobilelor noi. Judecand dupa antecedentele guvernamentale, nu este imposibil sa ne trezim cu o noua „sarcina fiscala injust asezata„, cu o noua incalcare a Constitutiei Romaniei (art.56, alin.2). Oare exista ceva mai grav de atat?

Articole cu tema apropiata:

  5 comentarii despre “„Rabla la export” – fragment pervers”

  1. ACEST GUVERN AVORTON NU A FACUT SI NU VA FACE NIMIC BUN. SINGURA SPERANTA ESTE CA CETATENII SA INCERCE SA SCHIMBE CODUL FISCAL PRIN PROPUNEREA UNUI PROIECT DE LEGE IN PARLAMENT (ALT AVORTON). O ALTA „SINGURA SPERANTA” MAI SIGURA CA PRIMA ESTE CA NICI DUPA COSMETIZAREA ACESTEI TAXE IN VIZIUNEA ! VOSGANIAN EUROPENII SA MU FIE DE ACORD CU EA SI SA CEARA GUVERNULUI ROMANIEI ABROGAREA EI.EU PERSONAL CRED CA NU VOM SCAPA DE ACEASTA TAXA INDIFERENT DE CONSECINTELE PE CARE ROMANIA LE VA AVEA DE INFRUNTAT-SANCTIUNI DIN PARTEA EUROPEI- ATATA TIMP CAT ACEASTA TAXA ESTE SUSTINUTA DE APIA… DACA AM INTELES BINE TAXA A FOST INTRODUSA LA PRESIUNILE APIA…

  2. Da, APIA a avut o contributie serioasa la promovarea ideii.

    In alta ordine de idei – rog decenta in exprimare pentru toti cei care posteaza opinii si comentarii pe acest blog.

  3. Bineinteles APIA, oare cine este presedinte onorific la APIA? Pai D-nul premier Impostoriceanu Citroen!! Asa ca de ce sa nu incerce toate matrapazlacurile ca sa mentina imbecilitatea aceasta de taxa?

  4. Aici iti dau dreptate. Cred ca intreaga poveste cu taxa auto este un teribil atentat la libera concurenta, un trafic de influenta… transparent 🙂