apr. 122007
 

Importul masinilor second hand a devenit sport national. Romanii merg in vest, in special in Germania, si cumpara masini la preturi mai bune decat cele de acasa. In articolul Normele auto germane D3 si D4 – echivalent EURO. Second hand din Germania am prezentat in detaliu misterioasa norma germana „D”, precum si imposibilitatea echivalarii acesteia cu vreo norma „Euro”. Unul din reperele articolului era si anul 2000, anul de trecere la norma Euro3. Este un an de tranzitie pentru majoritatea producatorilor europeni, permis de Comisia Europeana, si poate oferi surprize neplacute celor care cumpara azi masini second hand construite in 2000.

In primul rand trebuie spus ca anul de fabricatie 2000 incepe la jumatatea anului calendaristic 1999 si se termina la jumatatea anului calendaristic 2000. Practic, este un an de productie care incepe intr-un an calendaristic Euro2 si se termina intr-un an calendaristic Euro3. Acest decalaj intre anul de productie si cel calendaristic a creat la 1 ianuarie 2000 un efect surpriza. Cu toate ca in statele UE, adica inclusiv in Germania, a devenit oficial obligatorie norma Euro3, trecerea la noua norma nu a fost brusca. Motorizarile vechi trebuiau distribuite si vandute, iar acest lucru a durat mai multe luni.

Din aceasta cauza, Ford a reusit sa isi alinieze la Euro3 doar motorizarile pe benzina in 2000, cele diesel devenind Euro3 abia in 2001. Volkswagen a continuat sa-si echipeze masinile cu motorizari Euro2 pana la epuizarea lor in anul 2000. Trebuie spus ca la ora trecerii la Euro3 existau deja motorizari Euro4 produse de VW, detaliu care complica si mai mult lucrurile.

In absenta unui inscris „Euro X” explicit, avand doar norma D in cartea de identitate (brief), este dificil de ales o masina Euro3 cunoscand doar anul de productie 2000, un an de tranzitie tehnologica prelungita. Exista totusi un instrument ajutator, un tabel RAR suficient de explicit pentru a face diferenta intre Euro2 si Euro3. Este vorba despre vechiul tabel folosit de RAR pentru a permite inmatricularea unui autoturism minim Euro3. Daca exista codul motor al masinii alese in tabel, inseamna ca masina este minim Euro3. Daca nu, e maxim Euro2 (download tabel).

Pentru a identifica o motorizare Euro3, trebuie sa existe o identitate multipla, si anume la toate din urmatoarele caracteristici: denumirea exacta a modelului, codul motor, cilindree exacta (in cmc), putere in kW, viteza maxima a masinii (cea din prospect, nu cea inscrisa pe vitezometru), tipul cutiei de viteze manual/automat si numarul de trepte de viteza (doar inainte). Puteti trage o concluzie corecta doar dupa ce toate aceste caracteristici corespund cu cele din tabel.

Recomandarea noastra este aceea de a evita totusi acest an de productie 2000. Puteti scapa de orice neplacere cumparand din UE masini minim 2001, care sunt cu siguranta Euro3. Watch your step…

  393 comentarii despre “Second hand Germania – evitati anul 2000”

  1. ok, experienta vorbeste. ๐Ÿ™‚

    Dar e bine de stiut ca legea spune altceva. A avea o procura nula de drept, se poate sa conduca la imposibilitatea vinderii masinii sau la alte complicatii birocratice…

  2. Nu are legatura spatiul Schengen cu procura. Poti da procura si unui african ca sa-ti conduca masina prin mijlocul Asiei ๐Ÿ™‚

  3. ai dreptate!la birocratie nu ne intrece nimeni!si oricum nu cred ca o procura care iti da dreptul la circulatie cu o masina iti da si dreptul de a o vinde!

  4. Pai, daca este masina ta, de ce sa nu ai dreptul de a o vinde? Se face procura speciala si se include si acest drept.

    Poate gresesc, dar am inteles ca e vb despre un artificiu ca sa circulam fara sa platim taxa auto aberanta, masinile fiind ale noastre (platite sau primite cadou).

  5. VA MULTUMESC PENTRU RASPUNSURi.TOTUSI DACA CIRCUL CU EA IN ROMANIA TREBUIE SA IES DIN 3 IN 3 LUNI CU MASINA DIN TARA SAU A CAZUT LEGEA?DACA PROPRIETARUL MASINII VREA SA-MI VANDA MASINA PESTE 6 LUNI TREBUIE SA MERG IN FRANTA SA FAC ACTELE SAU POATE TRIMITE O PROCURA SI VANZAREA SE FACE IN ROMANIA?ANCA O DATA MII DE MULTUMIRI PENTRU INFORMATII.SUNTETI FOARTE UTILI

  6. Good news – nu mai exista in lege acel paragraf cu iesitul din tara. ๐Ÿ™‚

  7. noi credem ca am intrat in europa,asa ca iesitul din tara e acelasi lucru cu o excursie la Slobozia!iulian, poate nu am inteles eu bine….mircea vrea sa lase masina inscrisa in franta pe numele cuiva de acolo…deci nu e inca masina lui…:-))..cu o procura speciala, poate…

  8. Ideal este ca cel care face procura sa scrie ca e valabila pana cand o revoca el.

  9. catalin – daca nu e masina lui si nici nu va fi, poate circula fara procura 1000 de ani atat timp cat masina nu-i data furata.

    Nu stiu exact, dar procura s-ar putea sa-i fie ceruta doar la granitele intra UE. Desigur pentru ca-i roman…

  10. ionut – „pana o revoca sau pana la savarsirea faptei pentru care a fost emisa” nu trebuie precizat in procura intrucat aceste drepturi sunt prevazute deja in Codul civil si pot fi invocate in deplin drept.

    Neprecizarea termenului presupune implicit pierderea valabilitatii dupa un 1 an, indiferent daca la data respectiva proprietarul a revocat sau nu procura.

    In cazul in care se prevede expres un termen, acesta nu poate fi mai mare de 3 ani.

  11. trebuie sa recunosc…..esti mai pregatit ca mine!! dar ce spui tu tine de lege iar cum legile sunt facute ca sa fie incalcate(sau fentate)…..da,da ,da…la granita i-o cere!!!!!!!si bulgarii, daca nu e masina ta iti cer procura!!!

  12. Nu Catalin, nu sunt in nici un caz mai pregatit decat tine, care ai fost afara si te-ai confruntat direct cu problemele SH, RAR, etc.

    Pur si simplu exista anumite detalii care – neglijate – ne pot strica o zi mai ghinionista. ๐Ÿ™‚ Nu stiu cum, dar eu am magnet la genul asta de ghinioane… sa nu ma iei la peste niciodata!

  13. mai periculos este la vanatoare!:-)))))

  14. cataline ce tip ii megan-ul tau ? ceva R…(XT, XE, …) sau are un nume Expression, Authentique, … ?

  15. mi-am luat pana la urma masina de afara din franta….dar sincer….am ajuns acasa si mi-am dat seama ca nu stiu procedura pentru a o inmatricula :-/….din cate stiu eu…tre sa imi traduc talonul masinii?(adusa din franta)….si sa merg la rar…..ca eu stiu ca in franta doar talonul face dovada ca e masina ta…si in fine….am si factura ca am cumparat masina….trebuie tradusa si factura?….dupa asta le legalizez….si ma indrept catre RAR(storcatorii de bani si aducatorii de cosmaruri) sa vad daca masina e euro 3 sau 4….proprietarul a cumparat masina din belgia….si pe talonul de belgia scria euro 3…pe cel nou de franta ce l-am primit…..nu scrie euro 3 clar…deci ma gandesc la faptul ca cei de la RAR nu imi pot face bucata sa imi spuna ca e euro 2….altfel am facut o copie dupa talonul de belgia…(carte orange)poate stie cineva…..si acum sa ajung unde vroiam sa ajung…mie la prefectura lille de unde am cumparat masina mi-au facut cartea gri noul talon pe numele meu…..dar mi-au oprit acolo tot….talonul vechi contractul certificatul de conformitate si toate actele si mi-au dat doar un talon cu numele meu….ma puteti lumina un pic?….eu stiam ca asa e procedura in franta…acum….un prieten mi-a spus altceva …. deci ce imi trebuie sa am tradus si legalizat ca sa merg la RAR….ca sa nu merg cu capul in traista:D…multumesc mult si imi cer scuze pentru romanul scris