ian. 182007
 

Politicienii romani par sa nu inteleaga ca ilegala este taxa speciala auto, si nu cuantumul ei. De aceea, vom face aici o analiza simpla. Controversata taxa prezinta mai multe anomalii, din care – in acest articol – le vom analiza doar pe cele mai importante 5 :

– 1. Taxa se refera la vechimea masinilor, ceea ce este aberant. Masina este singurul produs pe a carui vechime se pune o taxa de stat. Sub acest aspect, nu exista precedent european. Este ilogic sa platesti mai mult pentru un produs (de folosinta indelungata) mai vechi, decat pentru unul nou-nout, doar pentru ca sunt bucurestean si cumpar o masina din judetul Constanta. Pardon, din Germania. De fapt nu trebuie sa ma scuz, intrucat – din cate stiu – in ambele locatii pot circula liber „doar cu buletinul”. De ce taxa?

– 2. Taxa este disproportionata fata de cantitatea emisiilor de noxe, sub standard Euro. Gargara „cine polueaza mai mult, plateste mai mult” are alt sens decat cel al lacomiei. „Cine polueaza de 2 ori mai mult, plateste de 10 ori mai mult” este o paradigma gresita, expresie a lacomiei statului. Concret – la aceeasi cilindree, un Euro 1 diesel polueaza de 4,6 ori mai mult decat un Euro 4, iar un Euro 1 benzina polueaza de 3,2 ori mai mult decat un Euro4. In taxa, (conform anexei nr.4 din Codul fiscal, la cilindreea de 1600 cmc) plata datorata pentru fiecare centimetru cub de cilindree este de – atentie ! – 12 ori mai mare la Euro 1 fata de Euro4. Ma refer doar la o singura componenta din formula de calcul, diferenta deja uriasa fiind si mai mult marita de vechimea masinii – un Euro4 este in mod cert mult mai nou decat un Euro1, intrucat un Euro1 nu poate fi cumparat „nou” in 2007, nu-i asa?

– 3. Taxa descurajeaza trecerea proprietarilor de Non-Euro la Euro 1 sau Euro2, descurajand exact scopul nobil pentru care a fost creata. Masinile Non-Euro din Romania reprezinta aproape jumatate din parcul auto national.

– 4. Taxa include in calculul sau capacitatea cilindrica – interpretata ca impozit indirect (suma platita pe durata de viata a masinii) – deja impozitata prin impozitul anual auto. Atat timp cat platesc un impozit anual calculat pe baza de cilindree, nu se justifica o noua pretentie fiscala a statului pe aceeasi baza. Da, este o dubla impunere, prin raportarea taxei speciale auto la perioada medie de viata a unui automobil (8 ani, conform standardelor OPC). „Taxa speciala impartit la 8” este un impozit anual indirect.

– 5. Taxa speciala auto (in varianta actuala) creaza avantaj vanzatorilor de masini noi fata de vanzatorii de masini SH. Demonstratie imediata, priviti diferentele de pret intre un Euro2 si un model nou. Taxa aproape ca egalizeaza preturile in cazul unui import SH. Ideea sugerata conform careia „depoluarea traficului inseamna cumpararea de masini noi” este doar un mod lamentabil de a justifica implicarea politicului intr-o piata, „auto noi” vs. „second hand”, intrucat – repet ceea ce am scris la punctul 3 – taxa descurajeaza curatirea parcului auto romanesc.

Asa cum spuneam, anomaliile acestei taxe pot fi demonstrate mai departe, privind si din alte unghiuri ale aceleiasi probleme. Ar putea exista un punct 6 referitor la scutirea de aceasta taxa pentru masinile grele, mult mai poluante, dar care ofera aceeasi realitate second hand – periculoasa sau nu – ca si in cazul masinilor mici (inclusiv utilitare usoare).

Iata cum, chiar de la inceputul lui „2007 cel european”, autoritatile romane au fost surde la valul de proteste ale cetatenilor romani, devenind in mod penibil extrem de receptive doar in momentul in care Uniunea Europeana a tras un pic sabia din teaca – „Aceasta taxa este neeuropeana!”. In momentul in care scriu aceste randuri, am aflat de hotararea guvernantilor de a initia consultari intre oficialii de la Finante si o comisie europeana de specialitate. Oare cand vor intelege acesti oameni ca ei sunt parte din Europa si nu o institutie subordonata acesteia? Chiar este nevoie de import de inteligenta si discernamant pentru a gospodari Romania?

  51 comentarii despre “Taxa speciala auto – tensiune artificiala”

  1. Mi se pare un articol EXTREM de interesant, poate ar fi fost mai bine daca aparea mai devreme. Sa speram totusi, ca nu va exista atata imbecilitate din partea guvernantilor nostrii si ca isi vor da in cele din urma seama ca aceasta taxa a fost inca de la inceput o greseala, ca ea este ilegala si ii face pe unii mai drepti decat altii.

  2. Creierasul meu mic nu poate explica consecventa cu care autoritatile se cramponeaza de aceasta taxa…

    Aceasta taxa reprezinta de fapt o marire a „desfiintatelor” accize de la SH. Taxa are un efect identic accizelor marite. Treaba asta este o fenta copilareasca a reglementarilor din piata europeana.

  3. eu mi-amluat o masina din germania si astept sa vad ce se intampla cu taxa asta.Ce se mai aude nu stitzi?cand ajung astia la o solutzie ca le-a cerut uniunea sa scada taxele.Sper sa se rezolve cat mai repede

  4. Nu se stie nimic. Incompetenta crede ca se poate ascunde in spatele tacerii.

    Taxa speciala se achita la trezorerie. Daca vreti sa va distrati mergeti la Trez sect 6 si intrebati cat e taxa :o)

    O sa vi se arate o foaie lipita de un geam prin care vi se spune care este adresa pe Internet a M.Finantelor :o)
    Vi se cere sa vi-o calculati SINGUR, urmand sa RASPUNDETI personal pentru corectitudinea calculului…

    Nu-i banc. Daca nu ma credeti, mergeti sa vedeti cu proprii ochi la Trez. sect.6 :o)))

    Este ceva absolut incredibil. Zici ca esti la camera ascunsa… Nu-mi revin…

  5. Am vazut ca taxa asta a fost creata si este sustinuta de catre ministrul liberal al finantelor sprijinit de catre premierul liberal, de asemenea… Parca doctrina liberala promoveaza libera initiativa si neamestecul statului in economie. Ori aceasta taxa este un amestec grosolan in piata auto, pentru a favoriza unii jucatori si a defavoriza pe altii.

  6. de ce nu se gandesc mai bine sa faca revizii tehnice la orice auto intrat in tara si in functie de rezultat sa puna taxa de poluare… sau nu conteaaza cat fum scoate … noi platim romaneste? jenant , jenant si …. jenat ca sunt roman ๐Ÿ™

  7. Legea Nejudecarii

    Spiritul Universal nu ne judeca; judecata este o inventie umana, o modalitate de a compara, contrasta si controla pe masura ce ne judecam pe noi insine fata de standarde artificiale si deseori ideale de perfectiune, moralitate sau adevar.

    Pe masura ce tineretea trece si timpul aduce schimbari, se poate ca si noi sa ne schimbam multe din opiniile noastre prezente. Asa ca haideti sa ne abtinem din a ne plasa pe noi insine ca judecatori ai lucrurilor celor mai inalte.

    PLATO

  8. Adrian (Enache) – faza cu liberalismul este limitata de interesele de biz. Tariceanu este si jucator in piata – este si legiuitor (in sensul OUG)… Treaba asta n-are legatura cu liberalismul, pesedismul sau pedismul.

    Cezar – incearca sa realizezi ca cei de la RAR nu au posibilitatea tehnica de a executa un test dinamic Euro4. Ce controale sa faca ei? Sau – daca nu ei – atunci cine?

  9. ba adica daca …..eu merg sa plates taxa asta si o calculez la 300 de euro urmeazaasa raspund daaca taxa este mai mare ca daca e mai mica nu mai raspunde nimeni….ce cretini.Ma asteptam la ceva mai multa seriozitate din partea celor de la putere darse pare ca in plin secol 21 continua sa creda ca slujba pe acre o au inseamna distractie si bataie de joc.Abia astept sa le dea uniunea asta la acre am aderat cu atata entuziasm o lectie ca altfel nu se poate.

  10. adruian, povestea cu hartia aia in geam este valabila pentru sectorul 6 – Bucuresti. N-as generaliza… Nu e corect… ๐Ÿ™‚

  11. Taxa asta se refera doar la masinile aduse din afara sau si la alea care sunt deja inscrise in romania?

  12. Taxa asta se refera doar la masinile aduse din afara sau si la alea care sunt deja inscrise in romania?

  13. Mugurel, taxa se refera si la masinile noi si la cele second hand, inclusiv comerciale pana la 3,5 T. Este o taxa care se percepe doar la prima inmatriculare in Romania.

    Te rog pe viitor sa ai rabdare sa-ti raspunda cineva. E posibil ca atunci cand tu ai o intrebare, sa nu fie nimeni conectat. Nu e chat… Ok? ๐Ÿ™‚

  14. daca tot e taxa de mediu,ce importanta mai are vechimea? conteaza clasa de poluare.

  15. porcii dracului. valoarea in lei e determinata fata de euro de la o1 10 2006.rusine nesimtitilor