Ian 182007
 

Politicienii romani par sa nu inteleaga ca ilegala este taxa speciala auto, si nu cuantumul ei. De aceea, vom face aici o analiza simpla. Controversata taxa prezinta mai multe anomalii, din care – in acest articol – le vom analiza doar pe cele mai importante 5 :

– 1. Taxa se refera la vechimea masinilor, ceea ce este aberant. Masina este singurul produs pe a carui vechime se pune o taxa de stat. Sub acest aspect, nu exista precedent european. Este ilogic sa platesti mai mult pentru un produs (de folosinta indelungata) mai vechi, decat pentru unul nou-nout, doar pentru ca sunt bucurestean si cumpar o masina din judetul Constanta. Pardon, din Germania. De fapt nu trebuie sa ma scuz, intrucat – din cate stiu – in ambele locatii pot circula liber „doar cu buletinul”. De ce taxa?

– 2. Taxa este disproportionata fata de cantitatea emisiilor de noxe, sub standard Euro. Gargara „cine polueaza mai mult, plateste mai mult” are alt sens decat cel al lacomiei. „Cine polueaza de 2 ori mai mult, plateste de 10 ori mai mult” este o paradigma gresita, expresie a lacomiei statului. Concret – la aceeasi cilindree, un Euro 1 diesel polueaza de 4,6 ori mai mult decat un Euro 4, iar un Euro 1 benzina polueaza de 3,2 ori mai mult decat un Euro4. In taxa, (conform anexei nr.4 din Codul fiscal, la cilindreea de 1600 cmc) plata datorata pentru fiecare centimetru cub de cilindree este de – atentie ! – 12 ori mai mare la Euro 1 fata de Euro4. Ma refer doar la o singura componenta din formula de calcul, diferenta deja uriasa fiind si mai mult marita de vechimea masinii – un Euro4 este in mod cert mult mai nou decat un Euro1, intrucat un Euro1 nu poate fi cumparat „nou” in 2007, nu-i asa?

– 3. Taxa descurajeaza trecerea proprietarilor de Non-Euro la Euro 1 sau Euro2, descurajand exact scopul nobil pentru care a fost creata. Masinile Non-Euro din Romania reprezinta aproape jumatate din parcul auto national.

– 4. Taxa include in calculul sau capacitatea cilindrica – interpretata ca impozit indirect (suma platita pe durata de viata a masinii) – deja impozitata prin impozitul anual auto. Atat timp cat platesc un impozit anual calculat pe baza de cilindree, nu se justifica o noua pretentie fiscala a statului pe aceeasi baza. Da, este o dubla impunere, prin raportarea taxei speciale auto la perioada medie de viata a unui automobil (8 ani, conform standardelor OPC). „Taxa speciala impartit la 8” este un impozit anual indirect.

– 5. Taxa speciala auto (in varianta actuala) creaza avantaj vanzatorilor de masini noi fata de vanzatorii de masini SH. Demonstratie imediata, priviti diferentele de pret intre un Euro2 si un model nou. Taxa aproape ca egalizeaza preturile in cazul unui import SH. Ideea sugerata conform careia „depoluarea traficului inseamna cumpararea de masini noi” este doar un mod lamentabil de a justifica implicarea politicului intr-o piata, „auto noi” vs. „second hand”, intrucat – repet ceea ce am scris la punctul 3 – taxa descurajeaza curatirea parcului auto romanesc.

Asa cum spuneam, anomaliile acestei taxe pot fi demonstrate mai departe, privind si din alte unghiuri ale aceleiasi probleme. Ar putea exista un punct 6 referitor la scutirea de aceasta taxa pentru masinile grele, mult mai poluante, dar care ofera aceeasi realitate second hand – periculoasa sau nu – ca si in cazul masinilor mici (inclusiv utilitare usoare).

Iata cum, chiar de la inceputul lui „2007 cel european”, autoritatile romane au fost surde la valul de proteste ale cetatenilor romani, devenind in mod penibil extrem de receptive doar in momentul in care Uniunea Europeana a tras un pic sabia din teaca – „Aceasta taxa este neeuropeana!”. In momentul in care scriu aceste randuri, am aflat de hotararea guvernantilor de a initia consultari intre oficialii de la Finante si o comisie europeana de specialitate. Oare cand vor intelege acesti oameni ca ei sunt parte din Europa si nu o institutie subordonata acesteia? Chiar este nevoie de import de inteligenta si discernamant pentru a gospodari Romania?

Articole cu tema apropiata:

  51 comentarii despre “Taxa speciala auto – tensiune artificiala”

  1. decebal – regret, dar n-am gasit nimic pe site in legatura cu import SH din State… 🙁

  2. Avem alesi geniali !
    Comentarii apropo de taxa de prima inmatriculare :
    -d-nei Sulfina Barba , … facetzi o analiza si vetzi constata ca autovehiculele noi sau aproape noi sunt folosite in regim intensiv , chiar la 100.000 km anual , in timp ce cele mai vechi si …grozav de poluante , nu ?! fac 10-15.000 km / an ? Are vreo importantza , in opinia dvs ? Care din cele 2 categorii emite mai mult CO2 ????
    HAI SA NU MAI FITZI IPOCRITZI !
    NE REPREZENTATZI VOINTZA!
    NU SUNTETZI STAPANII NOSTRI !

  3. Se plateste taxa de prima inmatriculare si la autoturismele Logan aduse de afara (Franta) ? Merci!

  4. Bineinteles. Ca la orice prima inmatriculare.

    Se plateste si pentru Loganul de la Pitesti – ce ce ar fi scutit cel din Franta?

  5. ba da ce nenorociti,noroc ca am plecat dreq din tara asta ma gindem sa ìmi ìnscriu masina ìn tara dar cu toate taxele de sunt dracu se mai gìndeste la ìnscriere exemplu:am o masina ford fiesra din 2005 care am platito 8500e ca sa o ìnscriu in tara ma costa
    330E-taxa prima ìmatriculare 8000-taxa vamala valoare mai mare decit ce e in ,catalogul vamal”ce cacat de afacere am facut?si sa va spun de ce pt o masina cu capacitae cilindrica de 1400cc in acest catalog e scris ca o masina mai veche de 2 ani platesti 5200e iar daca tu ai cumparat masina sub 5200e sazicem 2000e tot 5200e platesti iar cum eu am platit 8000 platesc 8000 pt ca te taxeaza la cifra de este in factura cind o cumperi deci muisti din parlament nu pierd nici odata asa ca

  6. andrei – taxa o sa pice ca s-a enervat poporul. mai multe detalii in cel mai nou articol:

    http://www.totalauto.ro/2007/03/30/am-dat-rosu-stim-sa-dam-si-verde/