Sep 022006
 

De unde vin numele marcilor auto? Cum s-au nascut siglele lor? De la ce vine numele de Audi – a existat un inventator cu acest nume? Sau e existat vreodata un domn al carui nume sa fi fost Daewoo? De ce Ferrari sta sub zodia „calutului cabrat” ? Aici veti afla totul…

Nici pe departe, nu avem pretentia ca am tratat exhaustiv acest subiect. In cazul in care considerati ca trebuie facute anumite adaugiri, simtiti-va liberi sa scrieti completari in interfata de la sfarsitul materialului. Cele mai apreciate completari vor fi extrase din lista de posturi si vor fi integrate in materialul de baza, cu indicarea numelui contruibutorului. Acestea fiind zise, haideti la drum:

Alfa Romeo
La inceput a fost doar ALFA, mai tarziu a aparut si Romeo. Asa s-a nascut o poveste de dragoste reusita. Inainte de primul razboi mondial in nordul Italiei exista ALFA, acronimul de la „Anonima Lombarda Fabbrica Automobili”. Dupa 1915 a fost cumparata de profesorul de matematica Nicola Romeo. El si-a adaugat numele marcii, si i-a dat prestigiu prin participarile sale la cursele de viteza.

Aston Martin
Numele companiei britanice de automobile de lux s-a format prin alaturarea unui toponim cu un nume de pilot de curse. Aston Hill este un loc legendar pentru cursele nebunesti de la sfarsitul secolului 19. Aici se desfasura ceea ce britanici numesc hillclimb. Automobilele isi luau viteza pentru a reusi sa urce o panta foarte abrupta de pe dealul Aston. In acest loc a concurat Lionel Martin. In 1915, Martin impreuna cu asociatul sau, Robert Bamford, au inceput sa produca automobile sub numele pe care-l stim astazi.

Audi
In 1901 August Horch a infiintat o companie care producea automobile si care ii purta numele, „Horch”. Noua ani mai tarziu, fondatorul companiei a fost fortat sa plece din propria companie, fiind nevoit sa fondeze una noua. Fostii colegi l-au dat in judecata pentru ca-si folosea in continuare propriul nume pentru masinile pe care le producea dupa despartirea de ei. Pentru ca a pierdut procesul, Horch a gasit o modalitate ingenioasa de a-si folosi in continuare numele. L-a tradus in limba latina. In germana, „horch” este imperativul verbului a auzi („asculta!”), care in latina este „audi!” Cei care cred ca povestea numelui e prea siropoasa, se multumesc sa afirme ca denumirea inseamna Auto Union Deutschland Ingolstadt. Auto Union a fost un joint-venture format din patru producatori in Germania interbelica. De la acest numar 4 vine si actuala sigla Audi, formata din cele patru cercuri.

Bentley
Acest brand prestigios detinut de grupul Volkswagen isi trage numele de la Walter Owen Bentley, un celebru creator de motoare pentru avioane. In 1919 a inceput sa construiasca masini de top cu care a castigat mai multe editii ale cursei de 24 de ore de la Le Mans.

BMW
Denumirea elegantelor automobile BMW este o abreviere de la Bayerische Motoren Werke, uzinele infiintate la 1913 langa Munchen in Bavaria. In primii trei ani au construit motoare de avioane, iar apoi au trecut si la motoare auto in 12 cilindri. Scuze fanilor, daca materialul este prea scurt… Vom primi cu bucurie orice completare.

Cadillac
Este pentru americani echivalentul legendei europene BMW. Cand spun Cadillac, americanii spun calitate. La fel cum in Europa se spune ca ceva de calitate este „tzais” (de la Zeiss), in America poti auzi expresii de genul „este un Cadillac al ceasurilor”. Numele e derivat de la exploratorul francez Antoine Laumet de Cadillac care a intemeiat orasul Detroit imediat dupa revolutia franceza. Compania s-a format in 1902, dupa ce Henry Ford a plecat de la compania pe care o fondase chiar el. Cei ramasi au adus intariri si au reusit sa construiasca primul cadillac chiar in acelasi an. Dupa ce l-au prezentat la New York, succesul a fost atat de mare incat au existat 2.000 de cereri pentru el, cifra imensa pentru aceea perioada romantica a automobilului.

Chevrolet
A luat fiinta in 1912 la initiativa pilotului elvetian de curse Louis Chevrolet. Scopul a fost spargerea monopolului Ford in Statele Unite. Primul sau automobil avea un motor de 5 litri si prindea 100 de kilometri la ora.In anii 60 succesul Chevrolet era atat de mare, incat trei din zece masini vandute in Statele Unite apartineau acestei marci.Modelul Corvette este la randul sau o legenda, fiind produs in diferite versiuni inca de acum 52 de ani.

Citroen
Povestea francezilor a inceput in 1919 cand inginerul Andre Citroen a infiintat compania cu acelasi nume. Simbolul marcii, dublul „chevron” in forma de „V” rasturnat, vine de la forma rotilor dintate. Citroen a introdus pentru prima oara tractiunea fata pe un automobil din 1934, dupa ce cu sase ani inainte construise prima caroserie integral din otel.

Daewoo
In limba coreeana, Daewoo inseamna „univers mare”. De sapte ani brandul coreean e inclus in universul mare al celor de la General Motors, compania coreeana fiind fondata acum aproape 40 de ani.

Chrysler
Daimler-Chrysler este al patrulea producator mondial de automobile ca numar de unitati produse anual. Functioneaza sub actuala forma inca din 1998 cand germanii de la Daimler-Benz au cumparat compania americana Chrysler. Gottlieb Daimler a fost unul din cei mai mari inventatori. El a construit impreuna cu Wilhelm Maybach prima motocicleta in 1885 si primul automobil cu patru roti si motor avansat cu combustie interna, un an mai tarziu. Partea americana a tinut si ea sa onoreze unul din pionierii industriei auto. Numele deriva de la cel al lui Walter Chrysler, care si-a infiintat compania in 1925.

Dodge
Compania a fost creata in 1901 de fratii Francis si Horace Dodge. Daca la inceput producea biciclete si rulmenti, astazi trei sferturi din productie e reprezentata de camioane.

Ferrari
Enzo Ferrari nici nu se gandea sa produca masini de curse in 1929 cand a infiintat Scuderia Ferrari. „Scuderia” inseamna in italiana „grajd” si face sens daca ne gandim la faimosul „calut cabrat”, simbolul marcii. „Calutul cabrat” a fost folosit de unul din cei mai buni aviatori italieni, Francesco Barracca. El il avea pictat pe partea laterala a aeronavelor, fiind aducator de noroc. La cativa ani dupa moartea pilotului, mama acestuia l-a rugat pe Enzo Ferrari sa foloseasca sigla pe masinile sale. Dar – prima oara – sigla nu a fost folosita de Enzo pe o masina Ferrari, ci pe un Alfa Romeo modificat de Scuderie. Din nou interesant, sigla Ferrari e aproape identica cu stema orasului Stuttgart a carui denumire vine de la cuvantul „Gestutt”, care in germana inseamna „ferma de armasari”…

Fiat
Cel mai mare producator italian isi trage denumirea de la prescurtarea „Fabbrica Italiana Automobili Torino”. A fost infiintata de Giovanni Agnelli si producea la inceput masini pentru industrie si agricultura. Din 1967 si pana in prezent, Fiat a obtinut de opt ori titlul de „masina anului in Europa”.

Ford
Henry Ford a fondat compania care ii poarta numele in 1903 langa Detroit. Cativa ani mai tarziu punea in functiune prima linie mobila de asamblare care permitea productia in masa a automobilelor. Aceasta linie era atat de performanta, incat a reusit sa reduca durata asamblarii unui sasiu de la 12 ore, la mai putin de trei. Datorita ideilor sale, automobilele au incetat a mai fi un lux si au devenit produse de serie accesibile tuturor.

Honda
Cel mai mare producator mondial de motociclete poarta numele lui Soichiro Honda, care in 1937 a pus bazele unei fabrici de pistoane. In primii ani compania a produs piese pentru Toyota, dar – mai apoi – in criza de dupa cel de-al doilea razboi mondial, a devenit populara pe piata. Primul pas a fost sa adauge un motor la o bicicleta. Apoi au construit vehicule foarte practice cum ar fi scuterele si motocicletele. La acest capitol Honda este si acum lider mondial. Din anii 60 produce si automobile, fiind primul constructor japonez cu fabrici in Statele Unite.

Hyundai
Trecem pentru cateva secunde prin Coreea pentru a vorbi despre Hyundai. Grupul a fost intemeiat acum aproape 60 de ani de coreeanul Chung Ju Yung. Hyundai inseamna „modern” in coreeana, iar fondatorul sau a adus modernitatea in tara sa prin tehnologia si numarul mare de locuri de munca pe care le-a creat.

Jaguar
La inceput s-a numit „Swallow Sidecar” si a fost infiintata de William Lyons in 1922. Dupa al doilea razboi mondial a fost nevoita sa-si schimbe numele datorita conotatiei negative pe care o aveau initialele SS. Acestea aduceau aminte de forta paramilitara a nazistilor, si deci nu-i puteau atrage pe cumparatorii occidentali. Directorii au ales denumirea actuala si sigla cu felina zvelta.

Jeep
Originea acestui nume e inca motiv de controverse. Unii spun ca vine de la literele GP care desemnau un vehicul folosit in „scop general”, „General Purpose”. Mai multi cred ca termenul e inspirat dintr-un personaj al desenului animat „Popeye marinarul”. „Eugene the Jeep” era un spiridus capabil sa treaca pe oriunde si prin orice…

Kia
„Ki” inseamna „rasarit” in coreeana, iar litera A vine de la Asia. Kia poate fi tradus ca „rasaritul Asiei”. Si intr-adevar, Kia este de cativa ani marca de pe mapamond cu cea mai rapida crestere a vanzarilor. Totodata, Kia este cel mai vechi dintre toti producatorii coreeni. A implinit recent 60 de ani.

Lancia
Lancia implineste 100 de ani si isi datoreaza „nasterea” pilotului italian de curse Vincenzo Lancia. Marca este de 35 de ani parte a grupului Fiat si are zece victorii in campionatul mondial de raliuri, record absolut.

Lamborghini
Daca Ferruccio Lamborghini nu s-ar fi enervat acum 40 de ani, astazi nu am fi avut parte de bijuteriile sportive ale marcii Lamborghini. Ferruccio era in 1963 patronul unei uzine de tractoare. Ideea de a construi masini super-rapide i-a venit dupa ce la Ferrari-ul proprietate personala i s-a stricat ambreiajul. Cand s-a dus la Enzo Ferrari, acesta nu a vrut sa-l primeasca, motivand ca un amarat de tractorist nu stie sa aprecieze calitatile unui Ferrari. Lamborghini s-a suparat, a reparat foarte usor ambreiajul si a decis sa construiasca automobile sport cu calitati deosebite… O alta varianta a povestii spune ca italianul a constatat ca ambreiajul stricat era acelasi tip cu cele folosite la tractoarele sale, doar ca era mult mai scump. Dar aceasta legenda a fost nascocita probabil de fanii Lamborghini care au vrut sa-i ridiculizeze pe cei ai Ferrari…

Maserati
Daca numele multor companii e legat de un singur om, aici situatia este alta. La nasterea si dezvoltarea companiei au contribuit toti cei sapte frati ai familiei Maserati.Ce-i drept, doar sase din ei au avut preocupari legate de masini, dar nici al saptelea nu a stat degeaba. Pentru ca era de profesie artist, a creat logo-ul marcii, celebrul trident. Compania a luat fiinta la 1914. Peste 12 ani a inceput productia de serie, de serie limitata am putea spune, pentru ca automobilele erau de curse. Cu putin inainte de 1940, fratii Maserati si-au vandut afacerea familiei Orsi. Au urmat multe modele puternice de peste 200 de cai, si numeroase succese in curse. Ca detaliu picant – stiati ca in anii ’70 Maserati a detinut Citroen ?!

Mazda
Numele vine de la intemeietorul companiei, Jujiro Matsuda. Acest nume, Matsuda, este si o forma a numelui Ahura Mazda, zeul suprem al religiei persane a lui Zaratustra. Se presupune ca Matsuda a ales numele de Mazda si in onoarea practicantilor acestei religii.

Mercedes
Este cel mai vechi producator de automobile. Gottlieb Daimler si Carl Benz au inventat la sfarsit de secol 19, primul automobil propulsat de un motor cu combustie interna. Numele de Mercedes vine de la cel al fiicei lui Emil Jellinek, unul din primii dealeri ai Daimler si Benz. Jelinek, consul al Imperiului Austro-Ungar la Nisa, a obtinut dreptul de a vinde sub acest nume, Mercedes, automobilele lui Daimler si Benz.

MG
Numele MG vine de la Morris Garages, dealer al automobilelor Morris si care a inceput sa produca propriile masini. Compania MG s-a infiintat in 1924, iar primele masini purtau atat insemnul Morris, cat si MG.

Mitsubishi
Nasterea numelui acestei marci este in stransa legatura cu sigla sa, formata din trei romburi. „Mitsu” inseamna „trei”, iar „hishi” este un cuvant care inseamna „romb” si care poate defini si forma unui diamant. Combinatia acestor doua cuvinte (care se citeste „mitsubishi”) a devenit cunoscuta drept „compania celor trei diamante”. Conglomeratul Mitsubishi a luat fiinta in 1870 cand prima activitate a fost aceea de transport maritim. In cel de-al doilea razboi mondial, celebrele „Zero” (avioanele japoneze care au produs dezastrul de la Pearl Harbour) erau fabricate tot de Mitsubishi. Automobilele au intrat ceva mai tarziu in sfera de interes a companiei.

Nissan
Istoria marcii a inceput in 1914, cand cei trei fondatori si-au reunit initialele numelor dand nastere companiei DAT. In japoneza acest cuvant inseamna „ager” sau „viu”. Mai tirziu denumirea s-a transformat in Datsun, adica „fiul lui Dat”. „Nissan” a fost fondata abia in 1933 de companiile „Nipon Sangio” si „Tobate Imono” care comercializau automobilele Datsun. De ce Nissan? „Ni” vine de la denumirea tarii, „Nippon”, adica Japonia. „San” vine de la „sangio” care inseamna industrie. Denumirea s-a dovedit foarte potrivita. Nissan a adus faima mondiala industriei japoneze, incepand sa exporte masini inca din anii 50′.

Opel
Germanul Adam Opel a imprumutat numele sau companiei care a inceput sa produca automobile inca din 1899. De mai bine de 75 de ani, Opel se afla sub tutela lui General Motors care-i vinde modelele in toata lumea sub diverse denumiri. Astfel, Opel se numeste Vauxhall in Marea Britanie, Holden in Australia, sau Chevrolet in America Latina. In Statele Unite, Opel Omega a fost vandut un timp sub numele Cadillac Catera. Probabil ca Opel a fost primul care a construit pe aceeasi platforma masini de marci diferite. Rusinica…

Peugeot
Primele Peugeot-uri nu au fost masini, ci niste biciclete celebre. Aveau roata din fata uriasa, iar cea din spate foarte mica. Numele marcii vine de la patronul fabricii, francezul Armand Peugeot, care a fost convins de Gottlieb Daimler sa intre in industria auto. Primul automobil Peugeot avea trei roti si motor cu aburi. Acelasi Armand Peugeot a avut ideea de a folosi in premiera pneuri solide de cauciuc pentru un automobil pe benzina.

Porsche
Ferdinand Porsche, inainte de a construi primul automobil care-i poarta numele, a construit primul Volkswagen in 1936. Doi ani mai tarziu a realizat primul automobil Porsche, iar in 1948 a realizat modelul 356 impreuna cu fiul sau, Ferry Porsche. Deoarece compania era la inceput, Porsche 356 avea foarte multe componente de la Volkswagen Beetle. Pe parcursul urmatorilor 15 ani lucrurile s-au schimbat radical. Din 1963, Porsche a produs masini cu componente 100% proprii.

Renault
In 1898, fratii Louis, Marcel si Fernand Renault au intemeiat compania care le poarta numele. Cei trei au intuit succesul pe care-l va avea automobilul si au devenit populari organizand curse de raliu intre diferite orase franceze. In timpul primului razboi compania a produs munitie si avioane militare. In perioada celui de-al doilea razboi mondial constructorul a colaborat cu nazistii si de aceea Louis Renault a fost incarcerat. Destinul i-a fost tragic insa pentru ca a murit asteptandu-si verdictul.

Saab
E greu de pronuntat – „Svenska Aeroplan Aktiebolaget”. De aceea acronimul Saab a facut cariera. In traducere libera, Saab inseamna „Compania suedeza de avioane”. Dupa cum o arata si denumirea, Saab si-a inceput activitatea construind aeronave. La 10 ani de la infiintare, in 1947 au construit primul automobil la uzina de langa Goteborg.

Skoda
Istoria Skoda a inceput la 1895 in orasul ceh Mlade Boleslav, in care se afla si astazi uzina principala. In acel an, cehii Laurin si Klement au dat in functiune o fabrica de biciclete. Cativa ani mai tarziu au inceput sa produca si motociclete, iar in 1905 au creat primul automobil. Douazeci de ani mai tarziu, uzina era in pragul falimentului si cauta un partener care sa o repuna pe linia de plutire. Salvarea a venit de la concernul Skoda, specializat la acea vreme doar in productia de armament, locomotive, avioane, vapoare, masini unelte si turbine cu aburi. O divizie producatoare de automobile era exact ce trebuia. Numele concernului vine de la intemeietorul sau, Emil Skoda, industrias ceh nascut la Pilsen, in prima jumatate a secolului 19.

Ssang Yong
Este un brand relativ tanar, fiind nascut in 1988. Numele acestei marci inseamna „Doi dragoni”, iar alegerea sa este in stransa legatura o legenda orientala… Doi dragoni inseparabili au asteptat timp de 1000 de ani pentru a putea zbura catre raiul dragonilor. Pentru aceasta le era necesar fiecaruia dintre ei cate un cintamani (piatra filosofala, magica). La sfarsitul celor o mie de ani, zeul cerului le-a trimis doar o singura piatra. Fiecare dragon l-a indemnat pe celalalt sa foloseasca acel cintamani pentru a-si indeplini visul, pana cand a trecut prea mult timp si nici unul nu a mai putut sa plece. Impresionat, zeul cerului le-a mai trimis dragonilor un cintamani si cei doi dragoni au ajuns in rai impreuna.

Subaru
Subaru inseamna in japoneza „Pleiade”, constelatie reprezentata si pe sigla marcii. Producatorul auto este una din cele patru divizii ale corporatiei Fuji Heavy Industries. Celelalte trei produc aparate de zbor, vehicule comerciale si materiale prefabricate pentru constructii. Primul automobil Subaru a fost lansat in 1958. Chiar daca nu are o cota de piata mare, compania e renumita pentru calitate si pentru tractiunea integrala, larg raspandita in gama sa de modele.

Suzuki
Michiro Suzuki nu si-ar fi inchipuit niciodata ca micuta fabrica, intemeiata de el intr-un satuc izolat, va ajunge celebra in toata lumea. In 1909, in satul Hammamet de la malul marii, Michiro Suzuki incepea sa produca razboaie de tesut. 30 de ani mai tarziu compania a considerat ca e timpul sa faca pasul catre industria auto. In anii 40 a inceput sa realizeze diferite prototipuri. In anii de dupa cel de-al doilea razboi mondial, o perioada grea pentru Japonia, Suzuki a avut succes dupa ce a adaugat un motor de 60 de cai unei biciclete. Vehiculele ieftine si practice aveau mare cautare in acei ani, iar Suzuki producea aproape 100.000 de unitati pe an.

Toyota
Numele marcii vine de la familia Toyoda, care a creat o fabrica de tesaturi in 1926 in orasul Koromo. Sapte ani mai tarziu a luat nastere divizia auto, cu numele putin schimbat, din Toyoda, in Toyota. Motivele schimbarii au fost multiple. In primul rand, membrii clanului au vrut sa isi separe viata privata de afaceri. Al doilea motiv a fost unul strict comercial – Toyota suna mai bine. Apoi a urmat o superstitie – Toyota e un cuvant mai norocos, deoarece e format din opt caractere (in scrierea japoneza), iar „8” e aducator de noroc pentru japonezi. Primul vehicul comercial a iesit pe portile uzinei la 1937, iar productia de serie a inceput la doi ani dupa terminarea razboiului. Datorita bunastarii aduse de companie, orasul Koromo a preluat numele marcii in 1959, numindu-se si astazi Toyota City.

Volvo
Ne rostogolim catre Suedia. Nu am folosit intamplator expresia „ne rostogolim”. Exact asta inseamna Volvo in limba latina – „ma rostogolesc”. Volvo a luat fiinta in 1927, dupa ce cativa ingineri au plecat de la fabrica de rulmenti „SKF”, pentru a intemeia o noua companie. Din anii 50, numele Volvo e sinonim cu siguranta. Centura de siguranta cu prindere in trei puncte sau zonele sigure care protejeaza pasagerii la coliziuni, sunt cateva din inovatiile care au facut ca Volvo sa fie considerata „regina sigurantei”.

Volkswagen
Volkswagen inseamna in limba germana „masina poporului”. Totul a inceput cu o ambitie a lui Hitler, care in 1934 a decretat ca orice neamt trebuie sa isi permita luxul de a detine o masina. Automobilul trebuia sa fie capabil sa transporte doi adulti si trei copii la o viteza de 100 km/h pe ora si nu avea voie sa coste mai mult decat o motocicleta. Programul purta numele unei organizatii naziste de recreere „Kraft durch Freude”, pe scurt „KdF” sau „KdF-Wagen”, in traducere „Forta prin bucurie”. Proiectului i s-au acordat resurse impresionante. Ferdinand Porsche a fost insarcinat sa se ocupe de designul masini, iar uzinele Daimler au construit-o. In 1938 s-a mai construit o uzina care avea sa atraga dupa sine si constructia unui oras numit, cum altfel, KdF, la fel ca si numele vehiculului. Orasul poarta astazi numele de Wolsburg si gazduieste sediul Volkswagen. Automobilul comandat de Hitler a facut istorie. Mai tarziu a primit numele de Beetle si in 60 de ani de la lansare s-a vandut in peste 21 de milioane de exemplare. Celebra „broscuta” poate fi considerata cea mai cunoscuta masina a tuturor timpurilor.

Articole cu tema apropiata:

  9 comentarii despre “Povestea numelor auto”

  1. As dori sa aflu semnificatia numelui Ssang Yong

  2. „Numele adoptat de constructorul coreean in anul 1988 isi are originea intr-o legenda orientala despre doi dragoni inseparabili care au asteptat timp de 1000 de ani pentru a putea zbura catre raiul dragonilor. Pentru aceasta le era necesar cate un cintamani (un fel de piatra filosofala, magica) fiecaruia dintre ei, insa, la sfarsitul celor o mie de ani, zeul cerului le-a trimis doar unul singur. Fiecare dragon l-a indemnat pe celalalt sa foloseasca acel cintamani pentru a-si indeplini visul, pana cand a trecut prea mult timp si nici unul nu a mai putut sa plece.

    Impresionat, zeul cerului le-a mai trimis dragonilor un cintamani si cei doi dragoni au ajuns in rai impreuna.”

    Povestea de mai sus este cea publicata de producator. Multumumim pentru sesizarea scaparii noastre. Ssang Yong lipsea din material. Pana acum… :o) Thanks again.

  3. Sunt cumplit – n-am raspuns tocmai la intrebare: SSANG YONG inseamna DOI DRAGONI.

  4. Mai lipsesc si alte marci: Mini, Rover, MG, Tata, smart sunt poate cele mai cunoscute dintre cele care lipsesc…

  5. Din cele 5 marci Tata si smart sunt „implicite” – Tata este numele patronului indian (nu stiu nici o poveste interesanta cu el) iar smart este un brand subtire – Mercedes a facut o masina mica si urata care trebuia sa aibe totusi si ceva pozitiv la prima vedere – „detergentul X este mai istet…”. Adica smart. Subtire, nu?

    Cu privire la Mini nu avem inca o poveste a numelui (tre’ sa ne documentam), Rover parea pana saptamana asta un brand chinezesc (confuzie – doar fabrica este a chinezilor, numele apartine celor de la Ford…) iar MG este a chinezilor cu totul.

    Cam astea au fost motivele pentru care nu am insistat asupra acestor marci. Cum gasim povestile, cum le punem. sau poate ca ne ajuta cineva… 🙂

  6. MG vine de la „Morris Garages”, dealer al automobilelor Morris si care a inceput sa produca propriile masini. Compania MG s-a infiintat in 1924, desi primele masini purtau atat insemnul Morris, cat si MG.

  7. Multumim :o)

    textul original este deja actualizat…

  8. De unde provine numele masinii Volga si Pobeda!!!

  9. Volga este cel mai mare fluviu din Asia si da nume si unei regiuni rusesti. Fabrica fiind in regiunea respectiva a preluat numele pentru cea mai indrazneata copie sovietica dupa limuzinele americane din anii 50-70.

    Cu Pobeda este alta poveste, aceasta nefiind una exclusiv auto. Eu am avut mai demult un ceas Pobeda – foarte bun! 😀 Numele brandului a fost preluat de la un crucisator rus devenit celebru in timpul razboiului ruso-japonez de la inceputul sec.XIX. Este un simbol al mandriei rusesti.

    De unde vine numele crucisatorului?? Nu stiu… M-ai prins. :mrgreen: