Aug 032006
 

Sediul Daewoo din Craiova General Motors a inregistrat noi pierderi in al doilea trimestru din 2006. Valoarea gaurilor este de aproximativ 200 milioane de dolari, fapt ce a condus la deprecierea actiunii GM cu 93 de centi in ultima saptamana. Intreaga agonie a gigantului GM se poate rezuma la o acuta nevoie de lichiditati. Dar americanii anunta totusi un interes deosebit de a cumpara uzina de la Craiova. Cat de riscanta este intrarea GM in jocul Baniei Auto ?

Simptomul 1:
Doar 20.000 de unitati vandute ii ofera constructorului american pozitia de lider mondial pe piata auto, locul 2 – Toyota – suflandu-i puternic in ceafa. In urma cu doi ani diferenta fata de urmaritorii din top era de peste 1 milion de unitati.

Simptomul 2:
General Motors acuza o acuta lipsa de lichiditati. In ordine cronologica, a salvat in ultima instanta Opel, si-a incetat colaborarea cu Fiat, si-a vandut actiunile de la Suzuki si anunta mari reduceri de personal pana la sfarsitul anului.

Simptomul 3:
Masinile produse in Coreea sub marca Chevrolet sunt construite cu buget redus, iar acest fapt este certificat de rezultatele jenante obtibute de acest brand la testele de siguranta Euro NCAP. Cel mai greu digerabil fiind cel obtinut de Aveo – 1,5 stele pentru protectia pasagerilor. la clasa egala, Logan are cu 2 stele mai mult.

Simptomul 4:
In criza de solutii manageriale, GM angajeaza o incredibila negociere cu alianta Renault-Nissan. Carlos Gohsn, seful aliantei franco-japoneze, este cunoscut ca un salvator aproape divin, iar apropierea sa – fie si ca partener – de General Motors nu face altceva decat sa intareasca tusa de nuanta inchisa.

Prin urmare:
GM a declarat ca daca va prelua Daewoo Craiova isi va centra productia pe Matiz (Spark), un model depasit moral chiar inainte de lansare. Fiind o masina ieftina, este foarte posibil sa devina extrem de populara pe strazile romanesti. Insa cifra de productie indicata de GM ar fi undeva pe la 125.000 de unitati, adica mult mai mult decat puterea de absorbtie a pietei noastre. Ce se va intampla cu surplusul de productie? Desigur, va merge la export.

In loc de final:
Cine va importa noul Matiz (Spark) de la Craiova ? Un posibil raspuns poate fi dat de cifrele de vanzari pe ultimii doi ani in intreaga Europa – 57.000 unitati in 2004 si – atentie – 14.700 in 2005. Europenii nu vor o masina mica si depasita moral – de ce sa producem tocmai noi asa ceva ? Renault avem, GM are probleme, iar chinezii de la Chery nu au traditie. Ramane Ford. Altceva nu vad.

Articole cu tema apropiata: