Mar 052006
 

Program electronic de asigurare a stabilitatii. ESP-ul este echipamentul suprem. Echipamentul care integreaza toate celelalte echipamente ale masinii in momentul rularii. Daca ai ESP, nu conteaza celelalte abrevieri tehnice legate de siguranta activa, intrucat sigur le ai pe toate…

Proceseaza informatii de la toti senzorii si ia decizii legate de regimul de functionare al motorului sau al altor echipamente, cum ar fi ABS. De exemplu, in cazul curbelor luate prea rapid, ESP-ul extinde functia ABS (reduce pericolul de derapare) si prin interventia punctuala asupra managementului motorului impiedica o posibila derapare a autovehiculului. ESP-ul actioneaza in intreg domeniul de viteze si se cupleaza automat la fiecare pornire a motorului. Acest sistem poate fi cuplat si decuplat in caz de necesitate, prin apasarea tastei ESP. Daca ESP-ul este decuplat, lampa de control este aprinsa in permanenta. Acest lucru este insa recomandat numai in cazul rularii cu lanturi de zapada si in cazul suprafetelor de rulare afanate, necompacte (vezi exemplul dat la ASR).

Important:

—–> ESP-ul nu stie cand calcati ambreiajul ! ESP-ul este eficient doar cu ambreiajul cuplat si devine ineficient in cazul patinarii acestuia.

—–> ESP-ul este pervers. Va ofera sentimentul de stabilitate pana la un anume prag (de exemplu, viteza de intrare in curba, viteza pe carosabil umed, etc.) peste care, daca treceti, urmeaza brusc pierderea controlului masinii. Se spune ca masinile fara ESP „vorbesc”, adica soferul simte tendinta de rasturnare a masinii si realizeaza limitele acesteia. In cazul ESP, masina „tace” intrucat tendinta de rasturnare este atenuata de echipamentele electronice, oferind o falsa senzatie de siguranta. Speram sa fim bine intelesi, ESP-ul este un echipament benefic pentru siguranta si confortul pasagerilor, insa trebuie sa aflati care sunt limitele masinii dvs fara ESP. Lasati masina sa va „vorbeasca” despre limitele ei atunci cand o cumparati. Dupa acest test, in cunostinta de cauza, puteti cupla ESP pentru a beneficia de confort maxim in toate calatoriile…

Articole cu tema apropiata:

  38 comentarii despre “ESP (sinonime ESC, VSC)”

  1. ma infrineaza si ma trage in stinga.cu el aprins in bord am patit acelasi lucru si astazi.

  2. Daca imi repetati fix acelasi lucru, dar cu alte cuvinte, nu ajungem nicaieri.

    Va infraneaza CUM? Din mers, se infraneaza brusc o roata? In momentul franarii? Cand mergeti pe nisip/asfalt/pietris? la viteze mari/mici?

    Daca nelimitam la o comunicare telegrafica, atunci parerea mea este ca senzorul rotii care se blocheza este defect si trebuie schimbat.

    Bineinteles, cel mai intelept este sa faceti o constatare in service.

  3. Am un passat 1.9 tdi an 2006,am vrut sa plec cu masina aflat in panta cu zapade de 10-12 cm,abia am reusit sa plec de pe loc ajutat de 3 oameni care ma impingeau,esp era activat.Cand am ajuns in drum drept dupa aprox 20 m mirosea de la abreiaj,abia dupa intamplare am inteles ca in acele conditii trebuia sa decuplez esp-ul.este adevarat?(era sa prajesc tot la ambreiajul?)

    • Nu ESP-ul este vinovat pentru patania dvs. ESP este un sitem de mentinere a stabilitatii si pastrarii traiectoriei. Taie gazul si intareste suspensiile, iar la sisteme evoluate chiar trage si un pic de volan. Din cauza acestui sistem nu are cum sa se incinga ambreiajul.

      Daca aveti sistemul de antialunecare la demaraj, ASR, intr-adevar putati pleca mai usor cu el decuplat pe un teren alunecos. Insa nici in acest caz nu se poate justifica incingerea ambreiajului.

      Ambreiajul miroase cand patineaza, adica atunci cand masina face un efort mare sau cand il patinati voit calcand usor pedala cu pricina. Incingerea ambreiajului nu poate fi pusa pe seama unui sistem electronic de asistare dinamica.

  4. Buna ziua!
    am un golf 4 pe benzina
    acum cand a venit iarna am mers prin zapada si dupa ce am lasat masina in parcare, a doua zi bateria era descarcata.am apelat la cineva si mi-a dat curent de la bateria lui, dar mi-au aparut in bord si raman aprinsi martorii ABS,ESP si cel de la placutele de frana.Dupa ce am mers o zi, iar am gasit bateria descarcata
    aveti vreo idee ce s-a intamplat

    • Buna ziua,

      Aprinderea martorilor este efectul si nu cauza. Trebuie neaparat sa mergeti in service. Ar putea fi o simpla problema de software, dar pot fi complicatii legate de senzorii plasati la roata. O diagnoza poate lamuri totul.

  5. salutare,
    am un golf5, odata cu perioada asta de zapezi si temperaturi scazute nu am mai iesit cu masina am tinut_o in curte…bineinteles dandu_i cateo cheie.la 4-5 zile…dar problema!?…mi s_a aprins martorul esp in bord…dau ON/OF..nu mai rspunde la comanda,…precizez..ca la temperaturi…de -20C sau cat o fi fost..bateria am scoso….nu am lasato pe masina…Ce ar putea fi..?

    multumesc

    • Buna ziua,

      Inainte de orice, trebuie sa stiti ca puteti rula cu masina fara probleme, chiar daca ESP nu lucreaza. Nu va expuneti nici dvs. si nici masina la niciun pericol (aveti si buton de decuplare).

      Defectul dvs. nu poate fi localizat decat in doua zone: calculator (posibil cauzat de decuplarea bateriei + ger) sau senzori (posibil cauzat de ger). In ambele cazuri aveti nevoie de o diagnosticare computerizata (nu neaparat la VW, dar nici in „spatele blocului”).

      Sigur, este posibila si „repararea de la sine” odata cu simpla rulare (ca urmare a variatiei de temp.), insa – daca se intampla asa ceva – va sfatuiesc sa nu ignorati acest avertisment si sa mergeti totusi la diagnoza. Este SINGURA abordare serioasa in situatia dvs.

      „Cheile” (incalziri incomplete si de scurta durata) pe vreme rece ajuta uneori la crearea unor fenomene distructive pentru automobil. Accelereaza aparitia ruginei pe evacuare si creeaza condens pe anumite parti functionale.

      La un Golf 5 pregatit de iarna, cu bateria originala incarcata si instalatia electrica sanatoasa, nu trebuie nici sa scoateti bateria de la masina si nici sa-i dati cheie din cand in cand, daca intre doua utilizari trec mai putin de 30 de zile. Bateriile moderne necesita o ingrijire mai putin intruziva (nu mai completati cu lichid, nu mai coclesc bornele, etc).